pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Rabu, 2 September 2015

CATATAN DHUHA SEMINGGU BERSAMA NAIB PRESIDEN, USTAZ IDRIS AHMAD


CATATAN DHUHA SEMINGGU OLEH YB. USTAZ IDRIS AHMAD
NAIB PRESIDEN PAS
( 2 Zulkaedah - 8 Zulkaedah 1436 )



Catatan Dhuha
Jangan pula kita berhujah, seolah-olah Pas kena melepaskan dari sudut hukum, kalau hendak berpolitik. Dengan andaian kalau persoalan agama diambil kira maka sukarlah Pas hendak maju. Mereka anggap Pas, Parti yang tidak sampai ke mana-mana, kerana perjuangan Islam tidak akan diterima. Pas terus berjalan di atas landasan perjuangan yang telah digariskan, tanpa mempeduli apa tuduhan yang dilemparkan. Ust Idris Hj Ahmad 2 Zulqaedah 1436. 17 Ogos 2015 Isnin.



Catatan Dhuha
Pas sentiasa progresif dalam tindakan dan pemikiran sesuai dengan Islam yang sentiasa menggerakkan penganutnya ke hadapan bukan mundur ke belakang. Sebab itu Pas banyak melakukan ijtihad politik yang berdasarkan kepada nas syarak. Kalau hendak suruh Pas progresif sehingga meninggalkan asas sebenar, lebih baik Pas daripada awal tidak payah berlawan dengan Umno BN.Ust Idris Hj Ahmad 3 Zulqaedah 1436. 18 Ogos 2015 Selasa.



Catatan Dhuha
Apakah maksud Pas perlu progresif?. Adakah perlu meninggalkan paksi perjuangan Islam? Adakah progresif Pas perlu memperjuang Islam tanpa syariat? Apakah kita kena bagi tahu kepada masyarakat Pas tidak menyokong perjuangan menegakkan Syariat Allah di muka bumi ini?. Apakah Pas kena sangkut Islam di pagar masjid sahaja?. Apakah Pas tidak perlu bercakap bab akidah?. Apakah Pas tidak perlu bercakap bab akhlak?. Apakah kita tidak perlu bercakap bab daulah?.Ust Idris Hj Ahmad 4 Zulqaedah 1436. 19 Ogos 2015 Rabu.



Catatan Dhuha
Di fitnah dan dihina merupakan perkara yang lumrah kepada seorang yang menjadi pemimpin. Sewaktu dihina jangan kita berduka cita dan kecewa, mungkin itu ujian yang harus diterima. Kalau apa yang dihina itu betul, mungkin itu kifarat Allah atas kesalahan kita. Jika itu fitnah, kita mengharapkan Allah memberi pahala dan biarlah Allah yang menghukum mereka yang melakukan fitnah. .Ust Idris Hj Ahmad 5 Zulqaedah 1436. 20 Ogos 2015 Khamis.



Catatan Dhuha
Almarhum Tuan Guru Nik Aziz yang dianggap lembut perwatakanya tetapi tegas pada prinsip. Saya masih ingat apabila ada seorang tokoh agama yang mengatakan bahawa Kelantan tidak kondusif lagi untuk hendak laksanakan Qanun Jenayah Syariah. Beliau dengan tegas menjawab, Kelantan sudah lama kondusif. Beliau tidak pernah berganjak dan bertolak ansur pada perkara prinsip. Ust Idris Hj Ahmad 6 Zulqaedah 1436. 21 Ogos 2015 Jumaat



Catatan Dhuha
Hidup ialah nikmat anugerah Allah kepada manusia. Ia juga merupakan satu tanggungjawab yang perlu ditunaikan sebagai khalifah Allah untuk memakmurkan muka bumi ini. Nabi SAW telah bersabda “Orang yang terbaik di kalangan manusia ialah orang yang panjang umur dan baik pula amalannya”. Manfaatkanlah umur untuk perjuangan Islam. Kerana setiap detik dan saat akan dihisab di hadapan Allah SWT. Ust Idris Hj Ahmad 7 Zulqaedah 1436. 22 Ogos 2015 Sabtu.



Catatan Dhuha
Ketika kita hidup sihat dan kuat maka habiskanlah umur kita kepada perjuangan. Tidak ada makna hidup tanpa perjuangan. Apa erti kita menjadi manusia sekiranya Islam tidak dihayati oleh manusia lain? Apa erti kita sebagai khalifah Allah sekiranya kita tidak memperdulikan kepimpinan negara yang kianat kepada amanah rakyat? Ust Idris Hj Ahmad 8 Zulqaedah 1436. 23 Ogos 2015 Ahad



Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008