pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Selasa, 8 September 2015

CATATAN DHUHA SEMINGGU BERSAMA USTAZ IDRIS AHMAD.

CATATAN DHUHA SEMINGGU OLEH YB. USTAZ IDRIS AHMAD, 
NAIB PRESIDEN PAS
( 16 Zulkaedah - 22 Zulkaedah 1436 )

Catatan Dhuha
Tahniah kepada pejuang kemerdekaan, samaada mereka daripada aliran kanan atau kiri. Di Tanah Melayu yang meniupkan kesedaran untuk melawan penjajah ialah para ulamak yang terdiri daripada Tok Janggut, Tuan Guru Haji Abdul Rahman Limbong dan lain-lain tokoh. Kemudian kesedaran ini dilanjutkan oleh mereka yang pulang daripada Timur Tengah seperti Syed Sheik Al-Hadi, Sheikh Tahir Jalaludin. Mereka ini mendapat semangat daripada Sheik Muhamad Abduh. Ust Idris Hj Ahmad 16 Zulqaedah 1436. 31 Ogos 2015 Isnin.


Catatan Dhuha
Tugas mereka yang terdahulu sudah selesai untuk membebaskan negara daripada cengkaman penjajah dengan berbagai-bagai pendekatan. Tugas kita sekarang ialah mengisi kemerdekaan dengan perkara yang boleh mendatangkan kebaikan ummah dan negara. Tidak ada makna merdeka jika pengisian selepas merdeka masih lagi berfikiran penjajah.
Ust Idris Hj Ahmad 
17 Zulqaedah 1436. 1 Sept 2015 Selasa.

Catatan Dhuha
Di dalam perjuangan manusia tidak boleh berlakon lama dan menyembunyikan apa yang tersirat di dalam hatinya. Lama kelamaan ia akan terserlah juga apa yang tersembunyi di dalam hatinya apabila sampai waktu dan ketika. Sebab itulah Saidina Umar pernah menyatakan, jika kamu hendak mengetahui hati budi seseorang, kamu perlu musafir bersamanya. Ust Hj Idris Hj Ahmad 18 Zulqaedah 1436. 2 Sept 2015 Rabu.


Catatan Dhuha 
Orang menuduh ahli Pas ketagih wala' . Persoalanya mana ada organisasi atau parti yang tidak perlu ahlinya wala' kepada ketuanya. Kumpulan haram dan samseng pun ada wala'. Saya sedang mencari kumpulan atau pertubuhan mana yang tidak perlu ahlinya wala' kepada ketua. Mungkin perkataan wala' itu bahasa Arab, maka mereka ingat hanya dituju kepada parti Pas sahaja. Masih mampu senyum. Ust Hj Idris Hj Ahmad 19 Zulqaedah 1436. 3 Sept 2015 Khamis.



Catatan Dhuha
Wala' ahli Pas bersyarat, selagi pemimpin taat kepada Allah, Rasul dan masih bersama dengan Pas. Sejarah membuktikan, Pas tidak tarbiah ahli untuk taksub kepada mana-mana individu. Doktrin ini yang diajar sehingga Pas mampu berada di persada politik tanah air, samaada ketika tenang dan bergelora.Ust Hj Idris Hj Ahmad 20 Zulqaedah 1436. 4 Sept 2015 Jumaat.



Catatan Dhuha
Nikmat yang Allah SWT beri kepada Pas ialah adanya ahli Pas yang ikhlas kepada Allah SWT. Nawaitu mereka di dalam Pas kerana Pas berpegang dengan dasar Islam. Walau pun mereka tidak belajar tinggi, tetapi kefahaman dan penghayatan mereka begitu tinggi. Mereka tidak akan meninggalkan Pas di dalam apa keadaan sekalipun kecuali Pas membuang dasar Islam. Mereka faham pemimpin boleh pergi, tetapi perjuangan mesti diteruskan. Ust Hj Idris Hj Ahmad 21 Zulqaedah 1436. 5 Sept 2015 Sabtu.



Catatan Dhuha
Sesiapa yang di dalam dirinya ada kebaikan tentu dia akan mengeluarkan kebaikan. Sesiapa yang di dalam dirinya hanya ada keburukan , tentu dia akan mengeluarkan keburukan. Marilah sama-sama kita melatih diri kita untuk menjadi hamba yang soleh, agar kalam yang keluar daripada kita dan tulisan kita di media sosial menggambarkan hati budi kita. Ust Hj Idris Hj Ahmad 22 Zulqaedah 1436. 6 Sept 2015 Ahad.

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008