pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Rabu, 16 September 2015

DPPN PERAK : JEREBU PERLU DITANGANI DEMI RAKYAT


KENYATAAN MEDIA DPP PERAK
[JEREBU PERLU DITANGANI DEMI RAKYAT]



1) Keadaan jerebu di Perak semakin membimbangkan. Indeks Pencemaran Udara (IPU) tidak sihat pada bacaan 150 ke atas telah melanda beberapa kawasan.

2) Sehingga jam 12pm hari ini, bacaan IPU di kawasan SK Jalan Pegoh dan Jalan Tasek Ipoh melebihi 180 selain dari Seri Manjung yang turut mempunyai bacaan IPU yang tinggi.

3) Lebih membimbangkan pesakit yang mempunyai penyakit jangkitan saluran pernafasan diantara 6 hingga 13 September meningkat kepada 1,584 kes berbanding hanya 1,079 kes antara 30 Ogos hingga 5 September.

4) Jerebu boleh mengakibatkan gejala seperti bersin, kerengsaan mata, hidung berair, batuk dan sakit tekak disebabkan oleh kehadiran bahan pencemar di udara semasa jerebu. Sebahagian dari mereka terutama yang mempunyai masalah perubatan, mungkin mengalami gejala yang lebih teruk seperti kesukaran bernafas dan sakit dada

5) Sehubungan dengan itu, Dewan Pemuda PAS Perak menasihatkan agar masyarakat menjaga kesihatan diri dan keluarga. Penggunaan mask N95, perbanyakkan minum air serta mengurangkan aktiviti di luar amat penting ketika ini. Dalam masa yang sama doa terus dipanjatkan agar Allah SWT melindungi kita.

6) Dewan Pemuda PAS Perak juga mendesak kerajaan Negeri bersama Kerajaan Pusat menyelesaikan isu jerebu ini yang mana saban tahun kita menghadapinya. Masalah jerebu perlu ditangani dengan segera demi memastikan kesihatan rakyat lebih terjamin.


Mohd Akmal Bin Kamaruddin 
Ketua Dewan Pemuda PAS Perak

1 Zulhijjah 1436H / 15 September 2015

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008