pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Rabu, 16 September 2015

HARI MALAYSIA KALI 52 : PERUTUSAN DARI DEWAN PEMUDA PAS NEGERI PERAK.


Perutusan Hari Malaysia Dewan Pemuda PAS Perak



Alhamdulillah bersyukur di atas kurnia Allah S.W.T dengan nikmat Islam,Iman dan bernegara yang diberikan,masih lagi kita mengecapi kehidupan yang harmoni di Malaysia. Firman Allah SWT :

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

"Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu)." (Al Hujurat :13)

Islam menyeru dalam kehidupan bernegara seharusnya membuka ruang yang luas untuk kita berkenalan, beramah-mesra, berurusan dan saling membantu tanpa mengira jantina, bangsa dan keturunan. Tiada perbezaan dalam kehidupan melainkan hanya ketaqwaan kepada Allah sahaja.

Cabaran ekonomi telah menghimpit Malaysia berada dalam tekenan yang dahsyat berpunca dari sifat tidak amanah kepimpinan Kerajaan. Dalam membentuk satu Malaysia yang sejahtera, rakyat harus bersatu menyatakan kebenaran dan membuat perubahan. Kepimpinan dalam Islam amat menekankan konsep amanah, keadilan, berkebajikan,bijaksana dan integriti. Seandainya Malaysia diurus tadbir dengan pendekatan Islam yang syumul, nescaya keamaan dan kesejahteraan akan terbina.

Dewan Pemuda PAS Perak terus istiqamah menyuburkan dakwah, membina keperibadian pemuda dan dalam masa yang sama secara konsisten memerangi kezaliman dan penipuan terhadap Rakyat.

Dewan Pemuda PAS Perak menyeru kepada semua rakyat khususnya di Perak agar menyambut Hari Malaysia dengan aman dan semangat patriotisme yang tinggi tanpa sentimen perkauman malahan disambut dengan dasar ketaqwaan kepada Allah SWT.


Mohd Akmal Bin Kamaruddin
Ketua Dewan Pemuda PAS Perak

2 Dzulhijjah 1436H / 16 September 2015

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008