pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Rabu, 3 Ogos 2011

RAMADHAN BULAN HIDAYAH

Ramadhan tidak usah lagi disebut sebagai " bulan puasa" . Kadang - kadang sebutan bulan puasa lebih terkenal daripada bulan Ramadhan menyebabkan masyarakat hanya akan mengingati Ramadhan sebagai bulan untuk berpuasa. Justeru, ramai yang menganggap puasa sahaja dengan menahan lapar dan dahaga tanpa mengerjakan tuntutan - tuntutan sudah cukup bererti di dalam menyambut Ramadhan. Ini merupakan satu kesilapan dalamk memahami tuntutan Ramadhan.


Perkara paling penting dalam menyambut Ramadhan ialah taqwa dan kerana itulah matlamat daripada ibadah puasa. Taqwa tidak lahir melainkan dengan hidayah. Dan hidayah hanya tumpah ke dalam hati denga izin Allah swt. Hati yang mendapat hidayah Allah SWT akan memandu anggota untuk melakukan kebaikan. Kaki akan dipandu untuk ke masjid, lidah akan dipandu untuk membaca al -Quran, tangan akan dipandu untuk bersedekah dan begitulah anggota - anggota yang lain.



Petikan Ucapan Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz b. Nik Mat - Mursyidul Am PAS

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008