pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Selasa, 23 Ogos 2011

TAZKIRAH RAMADHAN : RAMADHAN BULAN KEMENANGAN - 2

Siri 2 



......" Tiada seorang pun di antara kami yang gentar untuk bersama - sama engkau menemui musuh kami besok. Sesungguhnya kami akan tetap tabah menjalani peperangan, kami akan tetap benar sewaktu berhadapan dengan musuh, mudah - mudahan Allah SWT memperlihatkan kepada engkau pendirian kami yang boleh menenangkan hati dan menyejukkan mata engkau. Teruskanlah bersama kami dengan keberkatan daripada Allah."

Alangkah gembiranya Rasulullah saw mendengar jawapan itu. Lantas Baginda saw bersabda :" Pergilah kamu dengan keberkatan daripada Allah dan bergembiralah kamu, kerana sesungguhnya Allah telah menjanjikan daku dengan salah satu daripada dua pasukan, samada pasukan unta yang membawa barang dagangan mahupun pasukan perang." Kemudian berjalanlah Rasulullah saw hingga sampai di satu telaga kecil yang ada di Badar itu, lalu Baginda saw berhenti di situ.

Al Habbab bin Al Munzir RA berkata kepada Rasulullah saw : " Wahai Rasulullah! Adakah tempat ini telah ditentukan oleh Allah kepada engkau dan tidak boleh diubah lagi atau ia hanya suatu pilihan engkau sebagai tipu helah peperangan?" Kemudian Al Habbab mencadangkan agar berpindah ke suatu tempat lain yang lebih selamat dan kemungkinan kaum muslimin untuk menyekat sumber air daripada kaum musyrikin. Rasulullah saw dan para sahabat bersetuju dengan cadangan Al Habbab dan terus menuju ke tempat yang ditujukkan olehnya.


Sebelum peperangan bermula, Baginda saw sendiri tampil mengatur dan menyusun barisan tentera Islam, memberi perangsang kepada mereka agar terus berjuang, memberi galakan kepada mereka supaya mencapai syahid dalam pertempuran itu. Kemudian terjadilah peperangan dengan sengitnya dan pertempuran itu berakhir dengan kemenangan di pihak Islam. Dalam peperangan ini, seramai 70 orang musyrikin terbunuh termasuklah Abu Jahal. 70 orang yang lain pula berjaya ditawan oleh tentera - tentera Islam.


Akan bersambung dalam siri 3.


Disediakan oleh :
Pen. Setiausaha 3,
Dewan Pemuda Pas Bagan Datoh.

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008