pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Isnin, 8 Ogos 2011

SUARA ANAK - ANAK GAZA

Kanak-kanak Gaza bersuara 

GAZA - Sekumpulan kanak-kanak Palestin mengadakan tunjuk perasaan di Bandar Gaza kelmarin bagi membantah kekurangan bekalan ubatan yang semakin kritikal untuk merawat Talasemia iaitu sejenis penyakit akibat sel darah merah tidak normal. 

Puluhan budak berkumpul di luar kawasan hospital di Gaza melaungkan slogan menuntut pertubuhan antarabangsa untuk menggesa Israel mempercepatkan kemasukan bekalan ubat ke negara tersebut. 

Mereka turut mengkritik tindakan Pihak Berkuasa Palestin (PA) berpusat di Tebing Barat kerana didakwa tidak menghantar bekalan ubat mencukupi dan sengaja melambatkan proses penghantaran. 

Dr Mohammed Abu Sha’ban berkata, terdapat 75 pesakit Talasemia terdiri daripada kanak-kanak yang kini dirawat dan sedang bertarung nyawa. 

“PA seakan tidak lagi memainkan peranan menghantar bekalan ubat dan peralatan perubatan ke Gaza,” menurutnya lagi. 

Sistem penjagaan kesihatan di Gaza semakin merosot selepas rejim Zionis mengenakan sekatan bekalan perubatan dan makanan untuk melemahkan kerajaan Hamas.

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008