pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Ahad, 21 Ogos 2011

TAZKIRAH RAMADHAN : RAMADHAN BULAN KEMENANGAN - 1


Sejarah telah membuktikan bahawa Ramadhan merupakan bulan kemenangan buat umat Islam. Puasa tidak sedikit pun menghalang mereka untuk mengharungi dan meneruskan perjalanan menegakkan kemakrufan dan mencegah kebatilan walaupun bekalan sumber tenaga lahir mereka tiada di sisi. 

Bahkan, mereka sebenarnya menggunakan bekalan sumber tenaga dalaman yang lebih kuat terutamanya semasa berdepan dengan hawa nafsu. Tidak hairanlah apabila peperangan demi peperangan yang berlaku di dalam bulan ini berakhir dengan kemenangan di pihak Islam.

Dibawah ini disenaraikan contoh kemenangan Islam dalam bukan ini sebagai iktibar dan pengajaran buat kita bersama :

1. Peperangan Badar Al- Kubra

Peperangan ini berlaku pada 17 Ramadhan tahun kedua Hijrah bersamaan dengan 624 Masihi berpunca daripada arahan Rasulullah saw supaya para sahabat keluar menyekat satu rombongan dagang Quraisy yang sedang menuju ke Kota Mekah dari negeri Syam tetapi bukan bertujuan untuk berperang.

Akan tetapi rombongan dagang yang dipimpin oleh Abu Sufyan tersebut berjaya melepaskan diri daripada sekatan itu setelah mereka menggunakan jalan pesisir pantai untuk sampai ke Mekah. Sebelum itu, Abu Sufyan sempat mengutus seorang utusan ke mekah untuk meminta perlindungan. Jesteru itu, keluarlah kaum Quraisy dengan kekuatan tentera seramai 1000 orang, 600 ekor kuda dan 700 ekor unta. Turut sama dalam angkatan tentera Quraisy ialah para penyanyi wanita yang menyanyikan lagu - lagu dengan seni kata yang bertujuan untuk mengejek - ngejek kaum muslimin dengan paluan rebana - rebana mereka.

Adapun bagi pihak muslimin, bilangan mereka hanya 313 atau 314 orang sahaja. Kebanyakkan mereka daripada golongan Ansar. Bersama - sama mereka hanya 70 ekor unta dan 3 ekor kuda. Sebelum peperangan bermula, Rasulullah saw mengadakan mesyuarat terlebih dahulu dengan para sahabatnya, terutamanya daripada golongan Ansar untuk mendapatkan pandangan - pandangan mereka berhubung dengan kumpulan manakah yang akan berada di barisan hadapan. Lantas golongan Muhajirin tampil menawarkan diri. Golongan Ansar yang faham bahawa Rasulullah saw ingin mendengar pandangan mereka lantas bangun menyatakan pendirian mereka.

Sa'ad bin Mu'az RA selaku ketua golongan Ansar berkata :

" Wahai Rasulullah saw! Sesungguhnya kami telah beriman dengan engkau, kami telah membenarkan engkau, kami telah bersaksi bahawa apa yang engkau bawa itu adalah benar. Kami telah berikan engkau janji - janji dan kepercayaan kami untuk patuh setia kepada engkau. Maka jalankanlah wahai wahai Rasulullah apa yang engkau mahu. Kami akan tetap bersama engkau. Demi Allah yang mengutuskan engkau dengan kebenaran, sekiranya engkau mahu mengharungi lautan ini bersama kami, nescaya kami harunginya bersama engkau....


Akan bersambung dalam siri 2

Disediakan oleh:
Pen. Setiausaha 3,
Dewan Pemuda Pas Bagan Datoh.

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008