pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Khamis, 19 Disember 2013

BANTAH DAN PROTES : TOL NAIK BUKTI KERAJAAN TIDAK PEDULI RAKYAT!

KUALA LUMPUR: Gabungan Memprotes Kenaikan Harga Minyak (Protes) akan menganjurkan satu protes berikutan kadar tol yang dikatakan akan meningkat pada tahun hadapan.

Penyelaras Protes, Dr. Mohd Hatta Ramli berkata perincian berkaitan protes itu akan dibincangkan bersama jawatankuasa Protes yang lain sebelum satu kata putus diambil berhubung perkara itu.

Tegas Dr. Hatta, tindakan ke arah tersebut perlu dilakukan memandangkan kerajaan hari ini tidak mengendahkan kemarahan dan kebimbangan rakyat yang memuncak kebelakangan ini ekoran kenaikan kos sara hidup yang semakin meningkat.

Perbincangan itu, katanya akan diadakan dalam tempoh terdekat.

"Kita lihat langkah untuk mengadakan protes ini memang perlu dilakukan. Rakyat sudah semakin terbeban dengan pelbagai kenaikan sebelum ini.  Namun, kerajaan tidak ambil peduli segala kecaman rakyat. 

"Malah, ada pula menteri yang mencadangkan supaya sesiapa yang tidak mahu membayar tol, perlu menggunakan jalan lain. Ini kenyataan tidak bertanggungjawab daripada seorang menteri. Jadi, rakyat akan turun membantah," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily, hari ini.

Mengulas lanjut cadangan kenaikan kadar tol itu, Dr. Hatta yang juga Ahli Parlimen Kuala Krai, berkata jika kenaikan itu menjadi kenyataan ia hanya akan menambahkan lagi beban warga kota, lebih-lebih lagi dikatakan tol yang terbabit melibatkan sekitar Lembah Klang.

Tambah beliau, lebuhraya di sekitar Lembah Klang itu bukan sekadar jalan hubungan biasa, sebaliknya merupakan jalan harian yang terpaksa dilalui untuk warga kota ke tempat kerja.

"Malah, ada di kalangan mereka yang terpaksa masuk dua hingga tol untuk menuju ke tempat kerja. Jadi beban kadar tol itu akan dihadapi mereka berkali-ganda dalam tempoh sehari perjalanan ulang-alik dari rumah ke tempat kerja," kata beliau.

Tambah beliau, jika rakyat selepas ini memilih untuk menaiki motorsikal, ia bukan sebenarnya kehendak mereka sebaliknya terpaksa berbuat demikian demi menjalani kehidupan lebih berjimat-cermat.

Pilihan itu, katanya hanya akan meningkatkan lagi risiko mereka di jalan raya yang sepatutnya menjadi perhatian dan penelitian para menteri sebelum membuat sebarang keputusan.

Difahamkan, tol-tol yang terbabit dengan kenaikan itu di sekitar Lembah Klang ialah Lebuhraya Sungai Besi (Besraya) dari RM1.30 ke RM2, Lebuhraya Baru Pantai (NPE) RM1.60 - RM2), Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) (RM1.60 - RM2.10), Lebuhraya Bertingkat Ampang (Akleh) (RM1.50-Rm2.50), Lebuhraya SILK (RM1 - RM1.30), Lebuhraya MEX (RM2.50-3.50), Lebuhraya Lekas (RM1.90-RM2.30), Lebuhraya Sprint (RM1.50-RM2.50), Lebuhraya Pantai (RM1.50-RM2.50), Lebuhraya Damansara (RM1-1-RM1.50), Lebuhraya Kiara (RM2-RM3), Lebuhraya Guthrie (RM1.40-RM1.90) dan Lebuhraya Smart (RM2-RM3).

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008