pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Ahad, 2 Ogos 2015

CATATAN DHUHA OLEH YB. USTAZ IDRIS AHMAD, NAIB PRESIDEN PAS.

CATATAN DHUHA SEMINGGU OLEH YB. USTAZ IDRIS AHMAD, 
MP BUKIT GANTANG
( 11 Syawal - 17 Syawal 1436 H )

Catatan Dhuha
Memang kita lupa apa yang kita nasihat kepada orang lain. Tetapi orang lain ingat apa yang kita ungkapkan. Marilah kita melatih diri kita supaya bercakap dari keluhuran hati, baru ia memberi bekas kepada diri kita dan juga kepada pendengar. Saya akur memang susah, tetapi ini satu kewajipan kepada kita.Ust Idris Hj Ahmad 11 Syawal 1436. 27 Julai 2015 Isnin.

Catatan Dhuha
Islam marah kepada orang yang melampau dalam tindakan. Islam suka kepada kesederhanaan. Sikap melampau nafasnya tidak panjang di dalam perjuangan. Apabila cita-citanya tidak tercapai akhirnya kembali kepangkuan parti yang mereka musuhi selama ini. Inilah sejarah yang tercatat di dalam Pas.Ust Idris Hj Ahmad 12 Syawal 1436. 28 Julai 2015 Selasa.

Catatan Dhuha
Jamaah kita mesti kuat dan tersusun. Ahli dan pimpinannya pula mesti berusaha untuk melengkapkan diri sebagai seorang yang berperibadi mulia dan cakna kepada permasalahan rakyat. Jika parti kita kuat, kawan dan lawan akan menghormati kita. Jika berlaku sebaliknya, kita akan hilang izzah pada pandangan masyarakat. Ust Idris Hj Ahmad 13 Syawal 1436. 29 Julai 2015 Rabu.

Catatan Dhuha
Pas tidak boleh bertahan lama jika hanya bergerak sebagai sebuah parti politik sahaja. Pas mampu bertahan sejak tahun 1951 kerana ia juga bergerak sebagai sebuah gerakan Islam yang tidak kira musim dan masa. Ia bukan bergerak pada musim pihanraya sahaja, tetapi sepanjang masa. Apabila tutup peti undi pada hari pilihanraya, Pas terus menjalankan aktiviti dakwah dan tarbiah secara berterusan. Ust Idris Hj Ahmad 14 Syawal 1436. 30 Julai 2015 Khamis.

Catatan Dhuha
Ahli Pas sanggup menghabiskan harta dan wang ringgit demi perjuangan Pas. Mereka tidak pernah bertanya apa yang Pas boleh beri kepada mereka. Tidak ada di dalam hati mereka untuk menjadi calon, menjadi ahli majlis, ketua kampung. Mereka hanya mahu Islam ditegak sebagai cara hidup yang lengkap. Jangan pula setelah menang kita kata ini hak peribadi. Kecil hati mereka. Ustaz Idris Hj Ahmad 14 Syawal 1346 /31 Julai 2015 Jumaat.

Catatan Dhuha
Manusia yang jahil dalam bidang agama atau kedunian akan menjadi penyokong tegar kepada penguasa yang zalim dan menjadi pendinding kepada pemerintah untuk menegakkan kuasa. Diumpan dengan sedikit walau pun menderita berabad lama-lamanya. Hati mereka gelap kerana disumbat dengan benda dan dijauhkan dengan ilmu. Tugas kita berdakwah. Ust Idris Hj Ahmad 16 Syawal 1436. 1 Ogos 2015 Sabtu

Catatan Dhuha
Suatu perkara yang menyelewing di dalam perjuangan , jika ada berpandangan bahawa tarbiah tidak penting. Jika ada yang berpandangan sedemikian maka ini akan merosakkan masa depan parti. Musibah akan menimpa kepada jentera parti, kerana tidak ada siapa yang rela untuk mewakafkan diri kepada jentera parti. Kerana tidak ada rasa satu kewajipan untuk menggerakkan kerja jamaah. Ust Idris Hj Ahmad 17 Syawal 1436. 2 Ogos 2015 Ahad.

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008