pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Ahad, 16 Ogos 2015

CATATAN DHUHA : SEMINGGU BERSAMA USTAZ IDRIS AHMAD.

CATATAN DHUHA SEMINGGU BERSAMA YB. USTAZ IDRIS AHMAD, AHLI PARLIMEN BUKIT GANTANG 
( 25 Syawal 1436 - 1 Zulkaedah 1436 )

Catatan Dhuha
Saya cukup gembira apabila menziarahi jenazah pimpinan atau ahli Pas yang meninggal dunia kerana beristiqamah di dalam perjuangan hingga akhir hayat. Mereka telah membuktikan kata-kata dengan amalan. Terlintas di hati saya, apakah saya juga mampu untuk beristiqamah sehingga akhir hayat saya. Ya Allah kepadaMu aku memohon kekuatan.Ust Idris Hj Ahmad 25 Syawal 1436. 10 Ogos 2015 Isnin.

Catatan Dhuha
Berdoalah kepada Allah tanpa jemu-jemu agar Allah meneguhkan hati yang berbolak balik di atas AgamaNya dan perjuanganya. Doa merupakan jalan yang terbaik untuk Allah memberi kita istiqamah di dalam perjuangan. Jangan pandang ringan elemen doa di dalam kehidupan kita. Seperti Sabda Rasulullah SAW "Doa merupakan senjata mu'min". Ust Idris Hj Ahmad 26 Syawal 1436. 11 Ogos 2015 Selasa.

Catatan Dhuha
Patutlah Imam Hasan Al Banna meletakkan faham sebagai rukun yang pertama dalam rukun Baiah. Beliau tidak meletakkan ikhlas terlebih dahulu daripada faham. Apabila kita melihat di dalam perjalanan jamaah, apabila ahlinya tidak faham ia akan mendatangkan masalah. Ia hanya faham bahawa Pas ini hanya parti politik semata-mata, bukan juga sebagai gerakan Islam. Ust Idris Hj Ahmad 27 Syawal 1436. 12 Ogos 2015 Rabu.

Catatan Dhuha
Fahamlah betul-betul mengenai perjuangan Pas dari segi matlamat, uslub, dan pendekatannya. Jika kita tidak memahami betul-betul ia akan membawa kesan yang mendalam kepada perjalanan jamaah. Mungkin kita mudah kecewa kerana apa yang kita harapkan tidak membuahkan hasilnya. Tetapi jika hadam dan faham, InsyaAllah kita terus istiqamah. Ust Idris Hj Ahmad 28 Syawal 1436. 13 Ogos 2015 Khamis

Catatan Dhuha
Berprinsip bukan bererti kita melampau dalam tindakan sehingga sukar untuk menerima pandangan dan tidak ada ruang untuk berbincang. Anjal bukan bermakna orang lain boleh cucuk hidung untuk ikut kehendak orang lain. Mungkin untungnya ada, tetapi akan mengalami kerugian untuk jangka panjang jika kita tidak berprinsip. Ust Idris Hj Ahmad 29 Syawal 1436. 2015 Jumaat.

Catatan Dhuha
Mulianya orang yang hidup berprinsip, hinanya hidup orang yang tidak berprinsip. Pas dihormati oleh kawan atau lawan kerana prinsip yang tidak pernah luntur daripada perjuangan samaada ketika menang atau kalah. Sebagai sebuah parti politik dan gerakan dakwah sentiasa bergerak seiring dengan perkembangan semasa. Ust Idris Hj Ahmad 30 Syawal 1436. 15 Ogos 2015 Sabtu

Catatan Dhuha
Memang sukar untuk hidup berprinsip, tetapi itulah kemanisan dalam berjuang. Semua Rasul-Rasul mengalami fenomena ini. Apa yang penting akhlak perlu dipelihara, supaya kita tidak ditempelak, berprinsip tetapi tidak berakhlak. Sabda Rasulullah SAW bermaksud "Siapa yang mencari Redha Allah, manusia akan marah,sedangkan Allah Ridha. Akhirnya manusia juga akan redha. Siapa yang mencari Redha manusia, Allah akan murka dan akhirnya manusia juga akan marah". Ust Idris Hj Ahmad 1 Zulqaedah 1436. 16 Ogos 2015 Ahad.

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008