pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Sabtu, 13 Januari 2018

ENSIKLOPEDIA HARIAN PAS - AL-IMAM: MAJALAH ISLAM PERTAMA DI NUSANTARA

ENSIKLOPEDIA HARIAN PAS 2018
AL-IMAM: MAJALAH ISLAM PERTAMA DI NUSANTARA

PERGOLAKAN politik umat Islam di seluruh dunia pada akhir abad ke-19 adalah difaktorkan oleh kemunduran berfikir setelah dijajah oleh kuasa Barat. Umat Islam bukan sahaja terkebelakang dalam dunia ilmu, tetapi juga telah mengalami kelumpuhan pengaruh politik yang menggoncang kekhalifahan. Menangani permasalahan ini, para ulamak telah mengambil langkah “membangunkan semula umat yang sedang tidur” dengan mengejutkan pemikiran mereka melalui penerbitan majalah reformis Islam. Salah sebuah majalah reformis Islam yang terpenting di Nusantara ialah al-Imam yang ditubuhkan di Singapura pada 1906.
Menurut Hamka, pengasas al-Imam, Syed Mohamad Salim al-Khalali menjelaskan tujuan ia ditubuhkan adalah kerana dirinya merasa terpanggil untuk membangunkan bangsa dan kaumnya dari lena ketiduran dan kemalasan yang telah menyerang sejak bertahun-tahun. Maka, atas asas ini, edisi pertama al-Imam menggariskan tujuannya , iatu “… bertujuan untuk mengingatkan mereka yang telah lupa, membangkitkan mereka yang sedang tertidur, membimbing mereka yang tersesat dan memberikan suara kepada mereka yang berbicara dengan kebijaksanaan (hikmah).” Atas asas untuk menggerakkan kesedaran umat inilah, maka edisi pertama al-Imam berjaya diteritkan pada Julai 1906 (Jamadil Akhir 1304), dengan dicetak oleh Matbaah Melayu Tanjung Pagar, Singapura dalam tulisan Jawi.
Tokoh utama yang membangunkan al-Imam ialah para reformer Islam iaitu Syed Sheikh al-Hadi, Sheikh Tahir Jalaluddin, Syed Mohamad Salim al-Khalali, Syed Mohamad bin Aqil, Sheikh Abbas Taha dan Abdullah Abdul Rahman. Syed Mohamad Salim al-Khalali bertindak sebagai mudir (director), sedang majalah al-Manar yang diterbitkan di Mesir oleh Sheikh Mohamad Abduh menjadi inspirasi utamanya. Abdullah Abdul Rahman dikatakan tokoh yang mendatangkan al-Manar ke Singapura untuk dijadikan rujukan. Sedangkan Syed Sheikh al-Hadi, Sheikh Tahir Jalaluddin, Sheikh Abbas Taha dan Syed Mohamad Aqil adalah penulis-penulis yang progresif di sebalik penerbitan majalah ini.
Ramai pengkaji mendakwa majalah al-Imam adalah majalah Islam yang pertama di Nusantara yang bukan sahaja berasaskan Islam, tetapi turut membawa agenda pembaharuan pemikiran rakyat. Majalah al-Imam mempunyai rangkaian wakil sehingga ke Maninjau, Padang Panjang dan Betawi, selain Singapura dan Semenanjung Tanah Melayu pada peringkat awal penubuhannya. Prof William Roof menganggap kemunculan al-Imam pada 1906 adalah permulaan kesedaran nasionalisme bagi orang Melayu di negara ini. Majalah ini dikatakan metamorfosis kepada majalah Urwatul Wustqa yang diterbitkan oleh Syed Jamaluddin al-Afghani dan Sheikh Mohamad Abduh di Paris pada 1884 serta majalah al-Manar yang diterbitkan di Kaherah oleh Syed Mohamad Rashid Redha pada1897. Bahkan menurut Hamka, al-Imam mengambil haluan al-Manar dari segi kandungan dan objektif pembaharuannya.
Majalah al-Imam telah bertahan penerbitannya sehingga awal 1909, di mana penerbitannya terpaksa dihentikan atas faktor-faktor kewangan. Walaupun hayatnya tidak panjang, tetapi al-Imam selaku akhbar Islam yang pertama di Nusantara dan membawa agenda reformasi agama, ia telah berjaya menggerakkan kesedaran agama dan politik di kalangan umat Islam di seluruh Nusantara, kerana edarannya yang berkembang di Sumatera, Jawa dan Semenanjung Tanah Melayu. Selepas al-Imam terkubur pada 1909, muncul pula akhbar-akhbar baru yang mendukung pemikiran reformis seperti al-Munir (1911), al-Akhbar (1913), al-Munir al-Manar (1918) dan lain-lain di Sumatera; sedangkan di Tanah Melayu telah terbit Idaran Zaman (1925), al-Ikhwan (1926), Saudara (1928), Warta Malaya (1931), Majlis (1931) dan lain-lain.
Kesan daripada pemikiran pembaharuan Islam yang dibawa oleh al-Imam bukan sahaja membawa kepada kemunculan majalah-majalah reformis di Tanah Melayu, tetapi telah memunculkan madrasah-madrasah bermula dengan Madrasah al-Iqbal yang ditubuhkan oleh Syed Sheikh al-Hadi di Singapura pada 1908, sebelum ia berkembangan di Melaka, Kelantan dan Pulau Pinang. Dari aspek yang lain, akhbar Saudara pula berjaya menubuhkan kelab pembacanya, Persatuan Persaudaraan Sahabat Pena Malaya (PASPAM), iaitu pertubuhan separa politik bertaraf nasional yang pertama di Malaya pada 1934. Kemunculan al-Imam pada 1906 bukan sahaja memulakan akhbar Islam di Nusantara, tetapi turut memacu pertumbuhan sistem pendidikan madrasah dan penubuhan organisasi Islam bertaraf nasional.
Mohd Fadli Ghani
Head, House of Resources
Pusat Penyelidikan PAS
6 Januari 2018

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008