pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Rabu, 11 Oktober 2017

PEMUDA PAS PERAK : JAMBATAN SULTAN YUSOF TELUK INTAN PERLU PERHATIAN SERIUS.

Jambatan Sultan Yusof Teluk Intan Perlu Perhatian Serius.

Merujuk kepada berita dari pautan Sinar Harian bertarikh 2 September 2017
http://www.sinarharian.com.my/mobile/edisi/perak/jambatan-sultan-yusuf-ditutup-empat-bulan-1.727433 Datuk Zainol Fadzi Paharudin selaku Pengerusi Jawatankuasa Kemudahan Awam, Infrastruktur, Tenaga dan Air mengumumkan bahawa Jambatan Sultan Yusof akan dilanjutkan penutupan kepada 4 bulan iaitu sehingga akhir tahun 2017.

Sebelum itu, pada 12 Ogos 2017 di dalam http://m.utusan.com.my/berita/nasional/jambatan-sultan-yusof-di-teluk-intan-ditutup-sehingga-28-ogos-1.514215 beliau mengumumkan penutupan hanya pada 28 dan 29 Ogos 2017 sebagai penutupan sementara.
Manakala pada 9 Ogos 2017 di dalam Suara Perak
http://suaraperak.com/jambatan-sultan-yusof-ditutup-24-jam/ mengumumkan penutupan pada 12 hingga 13 Ogos 2017.

Tambah menghairankan lagi, pada 31 Julai 2017 di dalam Berita Harian
https://www.bharian.com.my/berita/wilayah/2017/07/307439/jambatan-sultan-yusuf-selamat-digunakan beliau mengatakan jambatan adalah selamat untuk digunakan oleh orang ramai.

Berikutan dengan kenyataan yang telah dibuat menunjukkan kepada kita seolah-olah tiadanya kepastian yang meyakinkan berkenaan dengan status terkini Jambatan Sultan Yusof di Teluk Intan.
Keadaan ini telah menimbulkan banyak pertanyaan di kalangan pengguna jambatan tersebut. Tambahan pula, ianya melibatkan keselamatan dan nyawa orang ramai.
Oleh yang demikian, Dewan Pemuda PAS Negeri Perak melalui Lajnah Pekerja, Pengguna dan Alam Sekitar memohon agar satu kajian yang lengkap daripada pihak yang berautoriti berkenaan keadaan terkini Jambatan Sultan Yusof dapat diadakan dengan kadar yang segera dan berharap agar laporan tersebut dimaklumkan kepada semua pengguna sebagai langkah keselamatan.
Disamping itu juga, kita ingin mendapatkan penjelasan apakah faktor yang kemungkinan terjadinya kerosakan kepada jambatan tersebut.
Adakah kerana berlakunya kesan sampingan hasil daripada kerja-kerja pembinaan Lebuhraya Pesisir Pantai Barat (LPPB) yang dibina semenjak tahun 2014. Antara laluan yang terkesan adalah seperti berikut :
1) Kesan kepada jalan dari Seberang Perak – Kampung Gajah – Teluk Intan..
2) Kesan kepada peniaga dari Jambatan Sultan Yusof ke Simpang Seberang Perak..
3) Meningkatnya kadar kemalangan jalan Teluk Intan – Kg Gajah – Seberang Perak..
Ia merentasi daerah Banting, Selangor dan melalui berhampiran jambatan tersebut di Teluk Intan sehingga ke bandar Taiping, Perak.
Sekiranya ia adalah hasil daripada kesan pembinaan lebuhraya (LPPB) tersebut maka bagaimanakah prosedur sistem perlindungan kerja-kerja pembinaan terhadap bangunan sekitar yang berdekatan telah dilaksanakan.
Pihak kami berharap agar perkara yang berkaitan keselamatan pengguna dan orang awam mendapat perhatian yang serius daripada pihak kerajaan Negeri Perak.
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak juga turut mencadangkan agar laluan alternatif sekarang ini dinaik taraf dan diperbesarkan bagi menghadapi pertambahan kenderaan akibat daripada penutupan jambatan tersebut.
Semoga perhatian dan komitmen yang tinggi dari pihak yang berkaitan mampu mempercepatkan kerja-kerja pengukuhan dan baik pulih jambatan tersebut bagi menangani kesukaran orang ramai kerana meningkatnya masa perjalanan serta perbelanjaan kos minyak akibat daripada terpaksa menggunakan laluan alternatif yang lebih jauh dari sebelum ini.
“SEJAHTERA BERSAMA ISLAM”
“Mara Menuju Cita”
“Sedia Memerintah”

Awis Qarni Husain
Pengerusi Lajnah Pekerja,Pengguna dan Alam Sekitar,
Dewan Pemuda PAS Perak
9 Oktober 2017

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008