pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Khamis, 12 September 2013

MAT DPPK BD KALI 30 : MEMPERKASAKAN TARBIYYAH MEMANTAPKAN PERJUANGAN

DPPK BAGAN DATOH : KETUA PEMUDA TAMAT TEMPOH, GANTI BAHARU DENGAN SOKONGAN PENUH PARA PERWAKILAN

Pemilihan Ahli Jawatankuasa kali ini menyaksikan Dewan Pemuda PAS Kawasan Bagan Datoh menerima Ketua baharu manakala Ketua lama telah akhiri tempoh kepemudaan.


BAGAN DATOH, Selekoh-7 Sept : Mesyuarat Agung Tahunan Dewan Pemuda PAS Kawasan ( DPPK ) Bagan Datoh kali ke 30 telah menyaksikan perubahan tampuk pimpinan yang baharu apabila 3 jawatan tertinggi dewan tersebut diterajui orang baharu. Jawatan tersebut ialah Ketua, Timbalan Ketua dan Naib Ketua iaitu mereka terdiri daripada Ustaz Mustofa Saifuddin, Ustaz Amir Hamzah Ibrahim dan Ustaz Hasnizam Hasan.

Jawatan Ketua tersebut telah dimenangi tanpa bertanding oleh Ustaz Mustofa setelah jawatan tersebut yang sebelum ini telah disandang oleh Ustaz Ahmed Najeb Safarr tidak lagi mempertahankannya apabila telah menamatkan tempoh di dalam Dewan Pemuda PAS kerana umurnya melebihi 40 tahun. Berikutan itu, para perwakilan telah bersetuju dengan sebulat suara menyokong jawatan tersebut diamanahkan kepada Ustaz Mustofa.


Demikian juga yang berlaku bagi jawatan Timbalan dan Naib Ketua apabila penyandangnya sebelum ini, Ustaz Khairy Jamaludin dan Ustaz Khairi Abdullah tidak lagi mempertahankan jawatan tersebut lalu memberi laluan kepada Ustaz Amir Hamzah dan Ustaz Hasnizam menduduki jawatan tersebut dengan sokongan perwakilan yang hadir.

Selain jawatan tersebut, pemilihan seramai lapan orang Ahli Jawatankuasa Dewan Pemuda PAS Kawasan turut menyaksikan beberapa muka baharu telah dilantik melalui pencadangan dan sokongan para perwakilan. Mereka yang terpilih adalah terdiri daripada Ustaz Shakir Mat Tahir, Muhammad Haidzir Ajid, Ahmad Syukri Md. Suhot, Ustaz Imran Ajmain, Khairul Faiz, Mustaid Saifuddin dan Zulhelmi.

Manakala majlis perasmian mesyuarat kali ini telah disempurnakan oleh Ustaz Muhammad Mujahid bin Mohd Fadzil, Ahli Jawatankuasa Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.

Jadikan PAS sebagai medan perjuangan Islam sebenar, jangan malu jadi Ahli PAS : Ustaz Mujahid

Perasmian yang berlangsung pada seawal jam 9 malam tersebut dimulai dengan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran oleh Adik Mohd Aiman Mohamad Fairos, 12 tahun, yang membaca secara hafazan telah menarik perhatian para perwakilan dan hadirin. Sebelum itu majlis dimulakan dengan bacaan doa, nyayian lagu Negara-ku, nasyid Asma’ ul Husna dan lagu tema PAS.


Dalam perucapan alu-aluan oleh Pengarah Panitia mesyuarat kali ini, Ustaz Khairi Abdullah menyatakan bahawa para perwakilan mestilah menjadikan mesyuarat sebagai medan kekuatan PAS itu sendiri. Ini kerana adalah para pimpinan perlu dimuhasabahkan dan juga para perwakilan boleh memberi serta berkongsi pendapat dan hujah untuk menguatkan Dewan Pemuda PAS Kawasan Bagan Datoh.

Manakala Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Kawasan Bagan Datoh, Ustaz Khairy Jamaludin mengingatkan agar para perwakilan dan seluruh ahli pemuda PAS seluruh kawasan dapat memberi komitmen terbaik demi perjuangan Islam di bumi Malaysia ini. Katanya lagi, PAS merupakan gerakan Islam yang wajib untuk umat Islam bersamanya dalam memperjuangkan menegakkan Islam.

Demikian itu, beliau menyeru kepada seluruh anak muda khususnya di Bagan Datoh supaya tidak takut dan malu bersama PAS dalam niat memperjuangkan agama Allah yang suci yakni Islam yang sebelum ini telahpun diperjuangkan oleh Nabi Muhammad SAW dan para sahabat serta umat terdahulu.

Majlis perasmian mesyuarat kali ini telah dilengkapkan dengan ucapan perasmian oleh Al- Fadhil Ustaz Muhammad Mujahid selaku perasmi jemputan daripada Dewan Pemuda PAS Perak. Beliau dalam ucapannya banyak menyentuh beberapa sirah perjuangan yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW. Katanya, sirah telah jelas membuktikan bahawa kepimpinan Ulama’ meletakkan Islam di tempat yang tertinggi.


Menurutnya lagi, PAS sehingga kini masih tidak lari dan tersasar dasar perjuangannya sebagai mana yang diajar oleh Nabi Muhammad SAW pada suatu ketika dahulu. Kewujudan PAS adalah sangat penting kerana ianya menyambung perjuangan Islam dan sebagai sebuah gerakan Islam dalam negara ini yang bermatlamatkan menegakkan sebuah Negara Islam.

Oleh demikian itu, beliau menyeru kepada para hadirin supaya memahami benar-benar dan mendalami dasar perjuangan PAS kerana adalah sangat penting. Katanya lagi, ramai di kalangan ahli  hanya memahami PAS merupakan sebuah parti politik yang bertanding dalam pilihanraya, bahkan bersama mempunyai niat berkempentingan diri sendiri. Seluruh ahli perlulah mentarbiahkan dirinya agar tidak mudah terpedaya tipu helah dunia dan musuh.


Menjelaskan kepimpinan Ulama’, beliau menyatakan para ahli adalah sangat memahami dasar PAS ialah berpandukan Al-Quran, Hadis, Ijmak Ulama’ dan Qias yang memerlukan kepakaran di dalam bidang ilmu tersebut. Makanya, selayaknya kepimpinan sebuah gerakan Islam itu ialah dikalangan Ulama’ dan bukanlah ianya satu keperluan bahkan ianya satu kemestian bagi kepimpinan Ulama’ diteruskan.

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008