pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Isnin, 9 September 2013

YDP : SARANKAN IBU BAPA MEMILIH PASTI SEBAGAI PUSAT ASUHAN AWAL ANAK-ANAK

JADIKAN PASTI PILIHAN UTAMA ANAK-ANAK KITA : USTAZ MISBAH

YDP PAS Kawasan Bagan Datoh menyarankan supaya para ibu bapa menjadikan PASTI  sebagai pilihan utama untuk anak-anak.


BAGAN DATOH, Selekoh- 25 Ogos : Pusat Asuhan Tunas Islam ( PASTI ) Kawasan Bagan Datoh telah bejaya menganjurkan Majlis Alam Ria PASTI untuk meraihkan kira-kira 100 orang murid PASTI dari sekitar kawasan tersebut. Majlis yang diraikan bersama Sambutan Eidulfitiri tersebut itu dimeriahkan lagi dengan kehadiran tetamu yang terdiri daripada ibu bapa dan masyarakat sekitar.

Pelbagai acara telah dipertandingkan dan disertai oleh murid-murid di majlis yang dilangsungkan di Dewan Utama Markaz PAS Selekoh. Antara acara tersebut ialah hafazan Al-Quran, Azan, Sajak, Nasyid dan beberapa acara sukaneka untuk semua peringkat umur murid-murid. Sebanyak 6 buah PASTI telah mengambil bahagian dalam majlis tersebut.

PASTI tersebut terdiri daripada PASTI Al-Ikhwan, PASTI Al- Hilal, PASTI Al- Hidayah, PASTI Al- Amin, PASTI Al- Kamaliyah dan PASTI Al-Huda.

Majlis yang bermula seawal jam 8 pagi tersebut telah dirasmikan oleh Ustaz Misbahul Munir Masduki selaku Yang Dipertua PAS Kawasan Bagan Datoh. Dalam ucapannya, beliau menyatakan bahawa betapa pentingnya pendidikan awal bagi anak-anak kerana di sini bermulanya pengenalan ilmu-ilmu kepada mereka. Demikian itu, pendidikan ilmu agama adalah sangat diutamakan untuk menjadikan anak-anak lebih mengenali Allah SWT dan Islam itu sendiri.

Dalam ucapan perasmian beliau juga menyatakan dengan adanya majlis sedemikian ini adalah untuk membuktikan bahawa PAS bukanlah hanya semata-mata sebuah parti politik yang bertanding dalam pilihanraya di Negara ini. Ianya adalah tidak tepat kerana PAS merupakan gerakan Islam yang melaksanakan dakwah dan tarbiah serta merangkumi semua aspek keperluan dan tuntutan Islam itu sendiri seperti pendidikan, ekonomi, pentadbiran dan lain-lain.

Menurutnya lagi, pihak PAS sendiri setakat ini telahpun berjaya mendirikan beberapa buah institut pendidikan yang bermula daripada peringkat pra pendidikan sehinggalah peringkat universiti dan kolej seperti Kolej Universiti Islam Dr. Zulkiefli ( KUIZM ) di Taman Melewar, Gombak sebagai contoh.  Selain PASTI, PAS juga berjaya menubuhkan beberapa buah sekolah peringkat rendah dan menengah di seluruh negara. Ianya adalah sebagai membuktikan PAS amat mengambil berat tuntutan Islam iaitu pendidikan dikalangan umat manusia.

Selain isu pengenalan pendidikan yang dibawa PAS, Timbalan Pesuruhjaya PAS Perak itu juga menjelaskan beberapa perkara serta langkah PAS untuk memajukan sistem pendidikan sebagai mana contoh yang dibawa oleh Rasulullah SAW. Maka melihat perkara yang besar itu, beliau berpendirian bahawa adalah sangat penting untuk semua pihak bersatu dan bekerjasama  dalam memastikan sistem pendidikan di negara ini menuruti tuntutan syariat Islamiah yang sebenar.

Mengulas penganjuran majlis tersebut, beliau mengucapkan tahniah kepada pihak PASTI dan Pemuda PAS Kawasan kerana mampu dan berjaya mengadakan majlis ini. Katanya, ianya boleh memperkenalkan PASTI itu sendiri kepada masyarakat bahawa terdapat pusat pendidikan kanak-kanak oleh PAS. Selain itu, PASTI itu dapat dilihat masyarakat sebagai pilihan utama untuk anak-anak mereka menerima pendidikan awal yang terbaik daripada PASTI kawasan tersebut.

Terdahulu sebelum itu, para hadirin dihiburkan dengan pelbgai persembahan oleh para murid-murid PASTI. Antaranya ialah persembahan nasyid, azan, bacaan sajak, hafazan dan beberapa sukaneka yang turut dipertandingkan di majlis kali ini. Seusai perasmian dan penyampaian hadiah kepada penerima, para hadirin dijamu dengan hidangan jamuan hari raya.

Turut hadir ialah Ketua Dewan Pemuda PAS Kawasan, Ustaz Najib, Pengerusi PASTI Bagan Datoh, Ustaz Hasnizam , Ketua Dewan Muslimat PAS kawasan, Pn. Hjh. Rahimah dan beberapa pimpinan PAS Kawasan Bagan Datoh.


Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008