pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Rabu, 2 September 2015

CATATAN DHUHA SEMINGGU BERSAMA YB. USTAZ IDRIS AHMAD, MP BUKIT GANTANG


CATATAN DHUHA SEMINGGU OLEH YB. USTAZ IDRIS AHMAD
NAIB PRESIDEN PAS/ MP BUKIT GANTANG
( 09 Zulkaedah -15 Zulkaedah 1436 )


Catatan Dhuha
Jadikanlan diri kita bersifat "Rabbaniyyin" kerana ia merupakan benteng pertahanan untuk mengelak penyelewengan dan gugur daripada medan dakwah. Kecuaian para da'ie di dalam hal ini menyebabkan ia hanya sibuk menyampaikan seruan dakwah tetapi ia lupa untuk membentuk diri sendiri. Akhirnya ia menimbulkan fitnah kepada dakwah itu sendiri.Ust Idris Hj Ahmad 9 Zulqaedah 1436. 24 Ogos 2015 Isnin



Catatan Dhuha
Jika kita sebagai pejuang agama Allah tidak berada di bawah lindungan Allah SWT, tidak berhubung terus dengan Nya, tidak bertawakkal kepadaNya, tidak berpegang kepada KitabNya dan tidak pula mengikut SunnahNya . Bimbang kita akan berada diambang bencana, apabila diuji oleh Allah SWT, akhirnya tewas di medan perjuangan. Ust Idris Hj Ahmad 10 Zulqaedah 1436. 25 Ogos 2015 Selasa.



Catatan Dhuha
Jika kita mendedahkan kelemahan orang lain, kita juga mesti bersedia untuk menerima pendedahan mengenai kelemahan diri kita. Oleh itu kita mesti berusaha meminimumkan kelemahan diri kita supaya ia tidak menjadi bahan ketawa orang, apabila kita sendiri mempunyai masalah peribadi apabila kita hanya nampak kelemahan orang lain.Ust Idris Hj Ahmad 11 Zulqaedah 1436. 26 Ogos 2015 Rabu.



Catatan Dhuha 
Fitnah di alam siber lebih besar akibatnya. Beberapa saat sahaja ia sudah tersebar di seluruh dunia. Lebih daripada itu pula, tulisannya kekal, sukar untuk dipadam. Cuba bayangkan apa yang ditulis itu akan memberi kesan kepada memori seseorang sehingga sukar untuk mendapat pencerahan. Akibatnya tunggulah di mahkamah akhirat. Ust Idris Hj Ahmad 12 Zulqaedah 1436. 27 Ogos 2015 Khamis.



Catatan Dhuha
Berbaktilah kepada Agama Allah sebelum nyawa berada di hujung halkum dan martahari naik di sebelah barat. Pada ketika itu tidak ada guna lagi untuk kita beramal. Sebagaimana gelagat orang yang tidak beriman menyatakan bahawa“Ya Allah kembalilah ke dunia untuk kami beramal soleh dengan apa yang telah kami tinggalkan selama ini” (al-Mu’minun 23:99-100) Ust Idris Hj Ahmad 13 Zulqaedah 1436. 28 Ogos 2015 Jumaat.


Catatan Dhuha
Mohonlah kekuatan kepada Alah untuk kita melakukan amal soleh sewaktu hidup sebelum terlambat. Gunakanlah peluang hidup sebelum ajal datang mengejut. Kerana kita sering terdedah dengan mala petaka dan bencana, bila -bila masa sahaja nyawa boleh tercabut. Saat itu tidak berguna lagi untuk kita berbakti kepada agama Allah SWT. Ust Idris Hj Ahmad 14 Zulqaedah 1436. 29 Ogos 2015 Sabtu.


Catatan Dhuha
Siapa yang panjangkan umur dan menghabiskan untuk taat kepada Allah maka kebajikan akan bertambah dan darjat pun akan meningkat tinggi. Setiap hari ia mengerjakan amal bakti dan berebut untuk mendapatkannya. Kerana ia sedar bahawa amal soleh hanya boleh dilakukan di dunia sahaja kerana akhirat ialah tempat balasan bukan tempat amalan. Sebaliknya jika ia dipanjangkan umur ,dihabiskan untuk melakukan maksiat dan menderhakai Allah maka ini adalah celaka kerana ia menambahkan kejahatan dan menambahkan maksiat kepad Allah. Ust Idris Hj Ahmad 15 Zulqaedah 1436. 30 Ogos 2015 Ahad.

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008