pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Rabu, 16 September 2015

CATATAN DHUHA SEMINGGU OLEH YB. USTAZ IDRIS AHMAD.

CATATAN DHUHA SEMINGGU BERSAMA YB. USTAZ IDRIS AHMAD
NAIB PRESIDEN PAS/ MP BUKIT GANTANG
( 23 Zulkaedah - 29 Zulkaedah 1436 )




Catatan Dhuha
Pas menggunakan pendekatan yang berbeza untuk menarik segmen masyarakat yang berbagai latar belakang untuk bersama Pas. Kepimpinan Pas yang terdiri daripada ulamak, profesional dan aktivis parti mempunyai peminat dan pengikut yang tersendiri. Ertinya mereka yang minat kepada Pas akan masuk daripada berbagai pintu untuk berjuang bersama Pas. Ini menjadikan mereka tidak kekok bersama dengan Pas. Oleh sebab itu Pas sebagai sebuah gerakan massa, yang terdiri daripada berbagai kelompok manusia.Ust Hj Idris Hj Ahmad 23 Zulqaedah 1436. 7 Sept 2015 Isnin.



Catatan Dhuha
Semua manusia ada kelemahan peribadi, tetapi jangan pula akhlak buruk kita dizahirkan melalui tulisan dan komen-komen di media sosial. Allah tidak suka hambanya mendedahkan aib sendiri sehingga perkara yang selama ini orang tidak tahu keburukan peribadi diri kita menjadi tahu kerana gelagat yang ditunjuk oleh kita sendiri. Ust Hj Idris Hj Ahmad 24 Zulqaedah 1436. 8 Sept 2015 Selasa.



Catatan Dhuha
Tidak wujud pertembungan antara Ulama dan Profesional di dalam Pas. Apa yang berlaku ialah sikap individu yang mempunyai sifat mazmumah seperti sombong, merasa diri cerdik, memperlekeh orang lain. Sifat ini melanda semua manusia tidak kira apa status dan kedudukan. Manusia seperti ini duduk di dalam mana -mana parti sekali pun akan mendatangkan masalah. Oleh itu jangan salahkan Ulama atau Profesional. Ust Hj Idris Hj Ahmad 25 Zulqaedah 1436. 9 Sept 2015 Rabu.



Catatan Dhuha
Penawar yang paling mujarab untuk sebuah jamaah apabila semua anggota bersifat tawaduk. Tidak ada seorang pun manusia yang waras tidak suka kepada orang yang tawaduk. Inilah titik persamaan yang boleh memacu jamaah untuk terus cemerlang apabila semua anggota bersikap demikian. Walau pun sukar, tetapi itulah penawar .Ust Hj Idris Hj Ahmad 26 Zulqaedah 1436. 10 Sept 2015 Khamis.



Catatan Dhuha
Alfatehah. Jam 7.10 Petang, En Hj Wan Rahman Wan Abd Latif bekas Pensyarah Sains Politik UKM telah pergi menemui Allah SWT di HUKM. Beliau seorang guru dan juga sahabat saya. Pernah menjadi penyelia tesis MA saya di UKM bersama Af Ustaz Dr Idris Endut. Seorang yang wara', disegani oleh kawan-kawan di fakulti. Aktif Pas walau pun masih berkhidmat. Semoga Allah menempatkan rohnya bersama orang yang soleh, kebetulan pula pada malam Jumaat. Ust Hj Idris Hj Ahmad 27 Zulqaedah 1436. 11 Sept 2015 Jumaat.



Catatan Dhuha
Pemfitnah lahir dari mereka yang sakit jiwa dan tidak mengendahkan maruah orang dan tanggungjawab akhlak orang lain. Banyak tuduhan palsu dicipta untuk mengobarkan kebencian dan permusuhan yang didorong oleh perasaan dengki dan khianat. Banyak jamaah yang berpecah- belah kerana angkara manusia pendengki yang busuk hati; membawa fitnah ke sana ke mari tanpa rasa takut kepada Allah Subhanahu Wata’ala. Tulisan di media sosial boleh kita nilai siapakah mereka. Ust Hj Idris Hj Ahmad 28 Zulqaedah 1436. 12 Sept 2015 Sabtu.



Catatan Dhuha
Memang sukar kita hendak berlaku adil kepada orang yang kita benci walau pun beliau berada di pihak yang benar. Emosi dan fikiran kita sering terganggu untuk menerima teguran, nasihat walau pun penuh fakta dan data. Sikap benci kita janganlah dizahirkan, mungkin selama ini orang ramai tidak ketahui. Usahlah buka aib sendiri. Ini belum lagi aib kita dibuka oleh Allah SWT. Nauzubillah. Ust Hj Idris Hj Ahmad 29 Zulqaedah 1436. 13 Sept 201 Ahad.

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008