pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Selasa, 19 Januari 2016

TPPA : MENGAPA PAS MEMBANTAH ?

TPPA: Mengapa PAS Membantahnya?
Ketika sesi perbahasan Bajet 2016 di Parlimen pada penghujung tahun 2015 yang lalu, Tuan Guru Presiden PAS turut menyentuh berkenaan bahana TPPA yang akan menjajah ekonomi negara ini. Beliau mengibaratkan Malaysia laksana cacing kerdil yang menumpang dalam perut ular yang lebih besar atau ikan kecil menumpang jerung yang besar lagi ganas.
Cuma, agak hairan juga apabila dalam sesi perbahasan Ahli Parlimen DAP dan PKR, tidak pula kelihatan suara lantang mereka menentang Kerajaan BN dalam hal TPPA sedangkan dalam isu lain mereka begitu agresif.
Sehingga kini, pendirian DAP terhadap TPPA ini masih samar dan misteri. 
Cuba cari apakah kenyataan rasmi pemimpin utama DAP seperti Lim Guan Eng, Lim Kit Siang dan Tony Pua berkenaan TPPA ini.?

Walaupun Tuan Guru Presiden PAS sering menjadi mangsa sasaran dituduh oleh mereka sebagai pro dan mesra UMNO, tetapi hakikatnya Presiden PAS tetap berani menyatakan sesuatu pandangan atas landasan kebenaran, bukannya berdiam seribu bahasa apabila melihat kemungkaran.
Disertakan di sini sebahagian teks Ucapan Perbahasan Bajet 2016 oleh Tuan Guru Presiden PAS yang merupakan Ahli Parlimen Marang berkenaan TPPA.;
a) TPPA ini agendanya bagi menghapuskan sempadan bumi dan perairan negara. Bersamanya dihilangkan sempadan sifat kemanusiaan sejagat dan hak asasi yang adil sesama manusia yang berkeluarga secara masyarakat madani. Kalau penjajah purba merompak tanpa undang-undang, maka penjajah baru diadakan undang-undang melindungi rompakan global di sebalik perjanjian yang dimateraikan, laksana cacing kerdil yang menumpang dalam perut ular yang lebih besar atau ikan kecil menumpang jerung yang besar lagi ganas.
b) Begitulah betapa jadinya petani di negara yang sedang membangun sejak lebih setengah abad masih belum terbangun dengan sendirinya. Turut bernaung di bawah ketiak bekas penjajah yang masih berpeluh dengan semangat penjajahannya. Di mana petani yang memiliki tanah sekangkang kera yang majunya membajak dengan traktor Kubota paling kecil ditolak. Ada yang membajak dengan kerbau, menandingi petani negara besar yang memiliki ladang beribu-ribu hektar dengan jenteranya yang besar dan canggih.
c) Di samping kemajuan sains dan teknologinya, begitulah juga nasib nelayan kecil yang bersampan menandingi kapal-kapal armada nelayan meredah lautan luas, sama sahaja nasibnya para kontraktor tempatan akan bersaing dengan kontraktor gergasi yang masuk kerana perjanjian yang merobekkan sempadan ekonomi negara.
d) Belum lagi dikira USD yang tidak diketahui cagarannya. Adakah kertas kosong tetap perkasa? Mungkin kertas kosong kerana kuasa besarnya bersemangat penjajah melindunginya dengan kadar ringgit yang tidak mampu dipertahankan.

e) Sepatutnya zaman pemimpin rakyat yang berjoli dengan umpan kereta Rolls Royce dan teksi terpakai daripada England dibeli menjadi kereta rasmi sudah cukup menjadikannya tampak peduli rakyat yang masih berkaki ayam sudah berlalu dalam lipatan sejarah. Oleh kerana seseorang yang beriman tidak harus disengat dua kali daripada lubang yang sama. Oleh kerana kita dikatakan sudah merdeka dan berulang kali menyambut Hari Kemerdekaan.
f) Akhirnya, selamatkan keadaan secara bermasyarakat madani. Di kalangan negara serantau ASEAN, negara satu umat, seagama OIC dan juga satu kemanusiaan NAM, dengan adil dan saksama kemanusiaan bermoral, bukannya negara rimba dengan kemajuan sains dan teknologi yang menjadikannya lebih ganas daripada binatang buas kerana berakal dan berilmu yang disalah gunakan, itulah namanya jahiliah walaupun sudah berada dalam abad yang baru.
g) Firman Allah SWT, benarlah firman Tuhan “Telah zahir keburukan di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia sendiri supaya dirahsiakan kepada mereka sebahagian daripada perubatan mereka. Mudah-mudahan mereka kembali kepada kebenaran.”
h) TPPA bukannya penyelesaian ekonomi global, bahkan lebih bersifat penjajah baru dalam aspek ekonomi kerana tidak mewujudkan kerjasama yang saksama dan adil. Adalah lebih baik bagi negara kita mengadakan kerjasama serantau dan negara yang terdekat di utamakan.
Catatan oleh;
Syed Ahmad Fadhli,
Pegawai Lajnah Hal Ehwal Parlimen PAS












Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008