pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Ahad, 4 November 2012

MAJLIS KONVOKESYEN PASTI 2012 SERENTAK SELURUH MALAYSIA : PASTI BAGAN DATOH MERIAH.


MAJLIS KONVOKESYEN PASTI BAGAN DATOH 2012 : ANAK- ANAK PASTI GEMBIRA DAN SERONOK TERIMA  ANUGERAH , HADIAH

Adik Mohd Idzham Syakir dan Adik Hielya Helwa terima anugerah Tokoh Murid PASTI Bagan Datoh 2012

BAGAN DATOH ( Selekoh ) : Sambutan yang meriah dapat dirasakan di Majlis Konvokesyen PASTI Bagan Datoh 2012 kali ini. Bertempat di Dewan Terbuka Markaz PAS Kawasan Bagan Datoh, telah berlangsungnya majlis penuh gemilang tersebut. Majlis bermula seawal jam 8. 30 pagi itu di mulakan dengan ucapan alu- aluan pengerusi majlis, Ustaz Mohd Shuhaimi Samsuri.

Ustaz Mohd Shuhaimi Samsuri selaku pengerusi majlis.

Majlis yang dirasmikan oleh Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Perak , Ustaz Ahmed Khairi Jamaluddin itu di buka dengan bacaan doa yang dipimpin sendiri oleh wakil murid PASTI kawasan tersebut. Kelainan itu dianggap satu perkara luar biasa kerana kanak- kanak yang baharu sahaja berusia 6 tahun sudah mampu membacakan doa dalam bahasa arab.


Matlamat majlis adalah untuk meraihkan dan meyambut kejayaan murid- murid PASTI dalam peperiksaan dan pelajarannya di kelas. Menurut pengarahnya, Ustaz Ahmed Najeb Saffar bahawa penganjuran majlis kali ini adalah serentak bagi seluruh PASTI di Malaysia. Beliau yang juga merupakan Ketua Dewan Pemuda PAS Kawasan Bagan Datoh melahirkan rasa syukur dan berbangga dengan kejayaan penganjuran majlis tersebut kerana mendapat sambutan hebat daripada ibu bapa dan masyarakat sekeliling.


Selain bertujuan meraihkan kejayaan murid- murid PASTI, penganjuran majlis adalah sebagai langkah terbaik mendekatkan serta memahamkan masyarakat dengan sistem pendidikan Pra Sekolah yang berunsurkan Islamik. Demikian jelas Ustaz Misbahul Munir Masduki selaku Yang Dipertua PAS Kawasan dalam ucapan aluannya apabila ramai kini masyarakat memilih PASTI sebagai pusat asuhan anak- anak mereka. Beliau juga menyarakan agar PASTI menjadi pilihan kerana sistem pendidikannya yang menekankan kesimbangan di antara ilmu- ilmu dunia juga akhirat.

Timbalan Pesuruhjaya 2 PAS Perak itu turut menjanjikan sekiranya Pakatan Rakyat memenangi dalam Pilihanraya Umum akan datang, pastinya sistem PASTI akan lebih baik dan bagus. Selain mendapat pelajaran secara percuma, pusat didikan berteraskan Islam pastinya akan dikembangkan sebagai teras utama anak- anak Islam khususnya di Negara ini.


Ucapan perasmian majlis telahpun disempurnakan oleh Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Perak, Ustaz Ahmed Khairi Jamaluddin. Dalam ucapannya, beliau menyatakan rasa kesyukuran masih ada lagi masyarakat yang prihatin dengan sistem pendidikan awal anak- anak. Iaitu menekankan pendidikan Islam seratus peratus dalam kehidupannya. Beliau mengulas petikan hadis berkaitan pendidikan anak- anak. Katanya, anak- anak yang dianugerakan adalah sebagai amanah Allah SWT yang perlu dijaga sebaiknya. Demikian itu, anak yang diibaratkan suci dan murni seperti kain putih, maka ibu bapanya adalah penentu corak dan warna kehidupannya.


Majlis penyampaian hadiah dan anugerah telah disempurnakan oleh Yang Dipertua PAS Kawasan, Ustaz Mohd Misbahul Munir Masduki. Seluruh murid- murid PASTI telah menerima hadiah dan anugerah dengan gembira sekali. Manakala  bagi anugerah Tokoh Murid PASTI Bagan Datoh bagi usia 5 tahun telah disandang oleh Adik Hielya Helwa Abdul Halim dari PASTI Al Ikhwah dan usia 6 tahun pula telah dinobatkan kepada Adik Mohd Idzham Syakir Sabri dari PASTI Al – Kamaliyyah.

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008