pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Ahad, 4 November 2012

PAS : ORANG MUDE GENG KITE , DEKATI ORANG MUDA!


CERAMAH POLITIK ANAK MUDA MASAKINI : PERJUANGAN PAS SEIRING KEBANGKITAN ANAK MUDA DAN SELURUH RAKYAT

Tahap kesedaran dikalangan rakyat khususnya di kawasan bandar telah bangkit tumbangkan Umno/ BN, rakyat kawasan perkampungan juga perlu bangkit.

BAGAN DATOH ( Kg. Sg. Nipah Baroh ) : Pada 1 November lalu, Dewan Pemuda PAS Kawasan Bagan Datoh telah menganjurkan satu ceramah umum sempena meraihkan sokongan anak muda di sekitar kawasan ini. Bertemakan politik anak muda masakini, lebih menyatakan rasa kebangkitan anak muda dan seluruh rakyat ketika mana menghadapi Umno/ BN dalam pilihanraya akan datang.

Penceramah jemputan utama, Ustaz Riduan Mohd Nor yang merupakan Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Malaysia menyampaikan ceramahnya dengan bersemangat dan bermaklumat. Selain beliau, sepatutnya seorang penceramah jemputan akan bersama tetapi kerana keadaan tidak mengizinkan, Tn. Hj. Abdullah Omar yang merupakan mantan OCPD Slim River tidak dapat hadir.

 Turut hadir dan berceramah dalam majlis tersebut ialah Ustaz Mohd Misbahul Munir Masduki, Yang Dipertua PAS Kawasan Bagan Datoh. Dalam ucapannya, beliau menyatakan kesediaan PAS bersama – sama Pakatan Rakyat ( PR ) dalam memenagi Pilihanraya Umum ke 13 nanti. Menjadi strategik utama ialah kerjasama kuat dari parti kompenan dalam PR hari ini.


Menurut beliau yang juga Timbalan Pesuruhjaya 2 PAS Perak, ketika ini  petugas dan pemimpin Umno/ BN telah masuk ke kawasan kampung- kampung untuk menyampaikan dakyah dan dakwaan memburukkan PAS dan rakan Pakatan Rakyat lain. Sememangnya, mereka mahu melihat perpecahan di dalam PR itu berlaku untuk memudahkan mereka ( Umno/ BN ) kekalkan kuasa. Fitnah dan tohmahan yang direka cipta mereka kadang kala melampau sehinggakan isu- isu perkauman dan agama dilibatkan.

Ustaz Misbahul Munir turut menjelaskan isu hangat terkini iaitu penghinaan terhadap Islam melalui kenyataan Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek berkaitan hukum hudud yang didakwanya hanya merugikan apabila di laksanakan. Namun, yang menjadi mangsa keadaan ialah DAP apabila kononnya sebagai parti yang anti Islam. Dakwaan mereka lagi ialah DAP sebagai parti orang Cina sedangkan hakikatnya DAP memiliki ahli juga dari kaum lain iaitu Melayu dan India.

Selain Ustaz Misbahul Munir, turut berucap dan menyampaikan ceramahnya ialah Ketua Cabang PKR Bagan Datoh, Sdr. Madhi Hassan. Beliau juga sama menyatakan bahawa fenomena kebangkitan anak muda hari ini amat penting dalam menentukan corak pentadbiran kerajaan di Negara ini. Selain itu beliau juga menyentuh serta membangkitkan isu- isu tempatan dan Negara.

Ustaz Riduan Mohd Nor telah menyampaikan ceramahnya penuh bermaklumat. Beliau menerangkan bagaimana isu – isu setempat dan Negara hari ini berlaku dan kebangkitan anak muda bukan hanya di Malaysia malahan seluruh dunia. Ketua Penerangan Pemuda PAS Pusat itu menceritakan bahawa bermulanya kebangkitan Islam khususnya anak muda di Negara Arab seperti di Tunisia, Mesir, Libya dan sebagainya.

Beliau juga amat menekankan kepada anak muda agar sentiasa kuat dalam menghadapi cabaran musuh pada hari ini. Perlunya mengamalkan segala perintah Allah SWT serta dalami ilmu-ilmu agama supaya mendekatkan diri kepada Allah SWT. Dunia masakini banyak menyesatkan umat Islam dengan serangan minda dan budaya hidup. Seharusnya kita menolak kepimpinan yang rosak terutamanya dari segi akhlak dan agama.

Ustaz Misbahul Munir juga berkesempatan dalam siri ceramah tersebut untuk menyampaikan sumbangan kepada anak muda setempat yang berupa alatan sukan.




Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008