Nasharudin Mat Isa
SHAH ALAM - Bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa menyangkal dakwaan, beliau terperangkap dalam agenda politik Umno dan menyifatkan dakwaan itu tidak berasas.

Menurutnya, sepanjang pembabitan di dalam Pas, beliau belum pernah menyatakan hasrat menyertai Umno.

“Buat kesekian kalinya saya tegaskan, saya tidak mempunyai niat menyertai Umno.

“Janganlah gunakan alasan seperti ini untuk menyimpulkan tindakan atau perhitungan politik ketika kita mengharung gelombang percaturan politik jauh lebih mencabar,” katanya dalam kenyataan, semalam.

Nasharudin berkata, kenyataan itu dikeluarkan rentetan beberapa dakwaan, tuduhan dan tohmahan dilemparkan secara langsung oleh beberapa pihak terhadapnya, menerusi media massa, blog dan laman Facebook serta Twitter.

“Saya perlu mengeluarkan kenyataan ringkas untuk menjelaskan kecelaruan berlaku. Saya harap ia memadai mengukur kesetiaan saya terhadap perjuangan Pas.

“Saya tegaskan di sini, saya adalah adalah ahli Pas, perjuangan saya kekal bersama Pas untuk menjunjung risalah Islam serta memberi sumbangan kepada ummah,” katanya.

Tambahnya lagi, sebagai seorang terdidik dalam dua dunia dan latar belakang berbeza iaitu bukan agama sebelum berpindah kepada pengajian Syariah dan Perbandingan Undang-Undang, beliau menyedari pembabitan di pentas politik nasional mengundang pelbagai cabaran dan dugaan.

“Dalam dunia dakwah, kita dididik dengan hakikat bahawa laluan dakwah ini tidak dibentang dengan permaidani merah, jauh sekali untuk sentiasa direnjis dengan wangian bunga. Saya akur sepenuhnya dengan Tariqud-Dakwah yang lalui ketika ini.

“Jalan dakwah ini ditempuh oleh para anbiya’, sahabat dan ulama terdahulu daripada kami yang memilih Pas sebagai pentas politik dalam konteks sistem demokrasi berparlimen sedia ada di Malaysia,” katanya.

Terdahulu, Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustaffa Ali dalam kenyataannya berkata, bekas pemimpin Pas, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali dan Nasharuddin Mat Isa terperangkap dalam agenda politik Umno.