pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Ahad, 26 Januari 2014

ANTARA TANGISAN SEDIH DAN GEMBIRA..PEMERGIAN SEORANG MURABB..

KUALA LUMPUR: Pemergian Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Ustaz Harun Taib ditangisi kesedihan oleh ribuan pendukung dakwah yang pernah menerima tarbiyah walau sejenak dan pernah menjadi anak didik beliau dan juga rakan seperjuangan almarhum.

Ketua Penerangan dewan itu, Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri berkata, ribuan menghadiri solat jenazah almarhum dari seluruh pelosok negara. 

Ribuan juga mengiringi janazahnya yang diusung ke kubur sehingga memenuhi jalan sepanjang 1.5 km.

“Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi antara yang benar-benar merasai kehilangan Tuan Guru Harun Taib kerana almarhum disifatkan sebagai sayap kanan beliau dalam perjuangan dakwah,” ujarnya yang juga Ahli Parlimen Kuala Nerus. 

Tambahnya, sangat ketara kesedihan Tuan Guru Abdul Hadi di kala mengimamkan solat jenazah Ustaz Harun dan berdoa di kubur sejurus dikebumikan.


Namun, katanya tidak dinafikan ada pula yang keriangan terutamanya munafik gerakan Islam atau musuh dakwah. 

Beliau berkata, bagi mereka pemergian Ustaz Harun bererti perginya seorang ‘tokoh ulama konservatif’ yang masih memperjuangkan negara Islam dan pelaksanaan undang-undang syariah Islam di negara ini yang menjadi penghalang kepada keterbukaan PAS. 

Namun, tegas beliau hakikat yang perlu diketahui ialah agenda perjuangan beliau akan terus digalas oleh puluhan ribu anak didik almarhum yang akan terus memperjuangkan kelangsungan pemerintahan dan politik berasaskan Islam. 

Beliau menegaskan bahawa Ustaz Harun adalah sebahagian mata rantai perjuangan dakwah dan siyasah yang panjang.

Sementara itu, Persatuan Anak Terengganu di Perantauan (Perantau) merasakan kehilangan Ustaz Harun sebagai seorang tokoh ulama yang banyak berjasa dalam perkembangan dan pembangunan Islam di tanah air.

“Beliau seorang yang amat prihatin dan senang didekati serta tidak mudah menyerang lawan apatah lagi kawan seperjuangan. 

“Malah seingat saya, beliau tidak pernah menolak jemputan Perantau  Terengganu untuk bertemu atau berdialog dengan beliau walaupun selepas tidak lagi menjadi Pesuruhjaya PAS Terengganu,” ujar Setiausaha Perantau, Suhaimi Embong  dalam satu kenyataan ringkas kepada Harakahdaily. 

Katanya, ramai perantau yang bergegas pulang ke Terengganu untuk bersama  memberikan penghormatan yang terakhir kepada almarhum, semalam.

“Kami, Perantau mendoakan semoga roh beliau dilimpahkan dengan kebaikan dan ditempatkan di kalangan para syuhada dan solihin,” ujarnya.

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008