pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Selasa, 18 Februari 2014

CERAMAH PENERANGAN : ISU-ISU SEMASA...BARANG NAIK, RAKYAT PERIT !

CERAMAH ISU SEMASA : RAKYAT TIDAK SEHARUSNYA TERUS TERTIPU DAN DIPERDAYAKAN OLEH UMNO/ BN UNTUK MENUTUP ISU RAKYAT DAN NEGARA

Pihak kerajaan Umno/BN ambil cara mudah untuk atasi setiap permasalahan rakyat dengan jawapan “ bodoh” dan dikaitkan pula perkauman bagi menutup kelemahan pentadbiran mereka selam ini.

SG. SUMUN, Parit 1 : Menyedari permasalahan rakyat dan negara ini kelihatan semakin membimbangkan terutamanya dalam perkara peningkatan kos sara hidup, keselamatan dan perpaduan antara kaum, pihak PAS Kawasan Bagan Datoh melalui Lajnah Penerangannya telah menganjurkan siri ceramah penerangan isu-isu semasa rakyat dan negara pada 9 Februari lalu.

Pada siri ceramah kali ini, seramai tiga orang penceramah jemputan khas telah hadir untuk bersama rakyat Bagan Datoh serta menjelas dan menerangkan isu-isu terkini. Mereka adalah terdiri daripada YB. Dato’ Mahfuz Omar ( Ahli Parlimen Pokok Sena juga Ketua Penerangan PAS Pusat ), YB. Dr. Afif Bahardin ( ADUN Seberang Jaya juga EXCO Kerajaan Negeri Pulau Pinang ) dan YB. Amirudin Shari ( ADUN Batu Caves ).

Bertempatkan perkarangan Markaz Majlis Tindakan DUN ( MTD ) Hutan Melintang di Parit 1, Sg. Sumun, kira-kira lebih 700 orang telah menghadiri siri ceramah tersebut. Ianya cukup jelas untuk membuktikan bahawa rakyat di negara ini khususnya di kawasan tersebut amat memerlukan penjelasan tepat isu-isu semasa yang melanda dalam Malaysia.


Majlis siri ceramah itu telah dimulai dengan ucapan alu-aluan dan penerangan isu-isu diperingkat negeri oleh Ustaz Misbahul Munir Masduki selaku Yang Dipertua ( YDP ) PAS Kawasan Bagan Datoh yang juga merupakan Ketua Penerangan PAS Perak. Beliau dalam peringkat awal ucapannya telah menjelaskan bahawa pihak PAS terpaksa mengadakan siri ceramah di merata tempat kerana desakan keadaan iaitu terdapat ketidak adilan pihak media dan akhbar perdana di negara ini.

“ Memang sukar untuk kita menyatakan pendirian dan penjelasan isu-isu apabila pihak mereka ( Umno/BN ) memegang dan menguasai media negara ini. Tiada kebebasan bersuara untuk pihak kita ( PAS ) dalam menjelaskan beberapa isu yang berlaku.” Kata Ustaz Misbahul Munir.

Selain itu, Ustaz Misbahul Munir yang juga merupakan Setiausaha Lajnah Penerangan PAS Pusat berpendapat bahawa siri ceramah penerangan sebegini adalah sangat penting dan mustahak untuk rakyat mendapat pencerahan perkara sebenar berkaitan isu-isu di sekitar negara.

Antara kandungan ucapannya yang lain, beliau juga menyentuh beberapa isu tempatan dan negeri Perak seperti mengingati peristiwa rampasan kuasa oleh Umno/BN ke atas negeri Perak untuk tempoh 5 tahun lalu. Selain itu beliau juga menyentuh isu “ fatwa bughah “ oleh Dato’ Mufti Perak ke atas peserta demontrasi, masalah keselamatan dan juga isu tempatan di Bagan Datoh.


Seusai ucapan Ustaz Misbahul Munir, tiba masanya YB. Dato’ Mahfuz Omar untuk menyampaikan ucapan dan penerangan isu-isu semasa. Beliau yang sambil berseloroh menyatakan amat suka dan berminat untuk datang ke kawasan Bagan Datoh kerana di sinilah kawasan parlimen YB. Menteri Dalam Negeri ( Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi ) serta menyatakan beliau telahpun menyampaikan pesanan ringkas ( SMS ) secara peribadi kepada Yang Berhormat menteri tersebut.

Beliau yang merupakan Ketua Penerangan PAS Pusat juga Ahli Parlimen Pokok Sena menyatakan kekesalannya kepada pihak kerajaan khususnya dalam berkaitan beberapa buah kementerian utama dan penting negara. Antaranya beliau amat kesal terhadap jawapan dan tindak balas kerajaan dalam menangani peningkatan kos sara hidup yang semakin tinggi dan secara tidak langsung membebankan rakyat berpendapatan rendah.

Dato’ Mahfuz yang juga merupakan Pesuruhjaya PAS Kedah dalam ceramahnya itu turut mempertikaikan beberapa tindakan oleh kerajaan kononnya menyelesaikan masalah kenaikan harga barangan seperti seluruh menteri diarahkan turun padang meninjau sendiri keadaan harga barangan di pasar-pasar seluruh Negara yang mana hasilnya hanya sia-sia bahkan menambahkan kos pembiayaian setiap kementerian. Mudah bicaranya ialah hanya menambahkan permasalahan bukannya menyelesaikan masalah yang ada.

Dato’ Mahfuz juga mempersoalkan isu yang dikaitkan Kementerian Dalam Negeri apabila menteri berkenaan, YB. Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi mengambil mudah dengan menjawab isu berkaitan apabila YB. Teresa Kok yang menerima kecaman dan ugutan dalam beberapa tempoh lalu oleh beberapa pihak NGO adalah bukan satu ancaman. Beliau juga menyebutkan kekesalannya terhadap beberapa isu berkaitan perpaduan kaum yang semakin tercalar oleh sebab isu yang sengaja ditimbulkan oleh sesetengah pihak tidak bertanggungjawab gagal untuk diatasi pihak kerajaan.


Selesai itu, YB. Dr. Afif Bahardin  yang merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri ( ADUN ) Seberang Jaya untuk menyampaikan ceramahnya. Beliau telah banyak menjelaskan serta menerangkan beberapa isu-isu semasa yang berlaku di Negeri Pulau Pinang khususnya fitnah dan tuduhan tidak berasas kepada pihak kerajaan Pakatan Rakyat di Pulau Pinang.

Beliau yang juga merupakan EXCO Kerajaan Negeri Pulau Pinang menyatakan bahawasanya segala isu yang berlaku kebanyakkan di negeri tersebut hanyalah rekaan dan ciptaan pihak Umno/BN semata-mata untuk memburukkan Pakatan Rakyat. Bahkan mereka mempergunakan isu-isu perkauman dan keagamaan hanyalah kerana dendam serta kebencian terhadap Pakatan Rakyat yang banyak melakukan perubahan yang lebih baik kepada rakyat khususnya di Pulau Pinang.

Pihak mereka ( Umno/ BN ) juga mempergunakan segala NGO-NGO yang menyokong mereka untuk membangkitkan isu-isu perkauman dan keagamaan semata-mata untuk melahirkan kebenciaan terhadap bangsa selain melayu di Negara ini. Ini merupakan cara kotor dan keji mereka sebagai meraih sokongan orang-orang Melayu apabila bangsa Melayu sendiri tidak lagi percaya dan memberi sokongan kepada Umno/ BN. Malahan mereka sanggup berlagak samseng dan bertindak keras ke atas pihak-pihak berkenaan yang melaksanakan tanggungjawab.

Menurut ADUN Seberang Jaya itu juga, bahawasanya Umno/BN semakin terdesak sehinggakan segala isu kepentingan rakyat diputar belitkan sehingga dijadikan isu perkauman dan keagamaan. Umno/ BN seolah-olah sudah hilang punca apabila perjuangan mereka hanyalah bergantung harap isu-isu sensitive yang hanya memecah belahkan dan keharmonian perpaduan rakyat di Negara ini.


YB. Amirudin Shaari ( ADUN Batu Caves ) pula menyatakan kepelbagai isu yang sengaja dicipta dan dimainkan oleh Umno/BN sebenarnya hanya memakan diri sendiri. Beliau yang banyak mengulas dan menerangkan isu-isu yang berlaku di negeri Selangor berpendapat bahawa Umno/ BN kini semakin tersepit sehingga sanggup melakukan apa sahaja tindakan demi kepentingan politik semata-mata.

ADUN Batu Caves itu turut percaya bahawa beberapa agenda untuk memburukkan kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor oleh Umno/BN telah dirancang sebagai menghadapi Pilihan Raya Kecil DUN Kajang. Parti Keadilan Rakyat ( PKR ) telahpun memastikan calon di DUN tersebut sebelum ini ialah Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim ( DSAI ). Biarpun bakal menghadapi sebarang kemungkinan, Pakatan Rakyat khususnya di Selangor telah bersedia awal  untuk PRK kali ini.

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008