pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Rabu, 19 Februari 2014

KASSIM AHMAD BIADAP : DEMO BANTAH JUMAAT INI...

KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Perak menggesa Mufti dan Majlis Fatwa Kebangsaan mengeluarkan kenyataan balas dan menyatakan pendirian terhadap kenyataan terbaru Kasim Ahmad yang disifatkan sebagai menghina Islam.

Timbalan ketuanya Akmal Kamarudin berkata, kenyataan Kassim Ahmad bahawa Islam sebenar di negara ini telah diseleweng kerana mengikut satu sistem “kasta paderi” yang dipanggil ulama, umat Islam seperti mendewa-dewakan Nabi Muhammad SAW dengan syahadah kedua dan rambut bukanlah aurat wanita, suatu yang serius.

Malah penganjuran "Seminar Pemikiran Kassim Ahmad: Suatu Penilaian" itu, mencalar imej Majlis Fatwa yang sebelum ini memfatwakan mereka yang terlibat dengan fahaman anti hadis adalah murtad.

Malah buku 'Hadis Satu Penilaian Semula', 'Hadis Jawapan Kepada Pengkritik', yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad, juga telah diharamkan kerana fahaman dalam buku tersebut menyeleweng dari ajaran Islam.

"Pemuda PAS Perak menyeru kepada seluruh ummat Islam supaya turut serta dalam bantahan secara aman di Masjid Negeri, Ipoh pada 21 Februari 2014 bermula selepas solat Jumaat sebagai membantah sikap pihak berkuasa yang hanya menjadi penonton setia kepada kebiadapan Kasim Ahmad," katanya.

Dalam pada itu, beliau turut kesal kerana seminar tersebut dirasmikan seorang Mantan Perdana Menteri yang beragama Islam. 


Seminar yang diadakan di Yayasan Kepimpinan Perdana kelmarin itu dirasmikan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad.

"Ini jelas menunjukkan bahawa Umno bukanlah pejuang Islam yang sebenar," jelasnya.

Selain itu beliau mendesak pihak kerajaan menggunakan kuasa yang ada untuk mengambil tindakan terhadap Kasim Ahmad atas ucapan beliau yang menghina Islam.

Pada masa sama Kasim Ahmad katanya, perlu membuat permohonan maaf kepada seluruh umat Islam di atas keceluparan ucapan beliau, dalam tempoh 3 hari.

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008