pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Rabu, 5 Mac 2014

AHLI PAS JANGAN BIMBANG..KITA ADA BUKTI KETEPIKAN PENGHAKIMAN INGKAR.

KUALA LUMPUR: Ahli-ahli PAS tidak perlu bimbang dengan perintah penghakiman ingkar berhubung saman fitnah RM2 juta oleh Mohd Shamsul Mat Amin ke atas Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang kerana Abdul Hadi sendiri mempunyai beberapa bukti kukuh untuk mengetepikan tuntutan itu.

Bukti pertama yang dimiliki oleh Tuan Guru Abdul Hadi untuk mengetepikan tuntutan itu adalah terdapat beberapa peruntukan yang tidak dipatuhi oleh Mohd Shamsul selaku plaintif ketika menyampaikan pernyataan tuntutannya ke atas Abdul Hadi selaku defenden.

Pengerusi Lajnah Undang-Undang PAS Pusat, Asmuni Awi menjelaskan, manakala bukti kedua pula adalah pihak plaintif sendiri tidak mematuhi beberapa peraturan yang sepatutnya untuk mendapatkan perintah penghakiman ingkar daripada mahkamah ke atas Abdul Hadi berhubung kes itu.

"Kesemua bukti itu akan menyokong permohonan kita untuk mahkamah mengetepikan perintah penghakiman ingkar ke atas Tuan Guru Presiden PAS. Jadi ahli-ahli PAS tidak perlu bimbang mengenai perkara ini," katanya Harakah.

Ketika dihubungi 28 Februari lalu, Asmuni menjelaskan, tambahan pula kes tersebut hanya kes biasa sahaja yang sememangnya berlaku di mana-mana dan ia juga hanya perlu dilalui mengikut proses biasa di mahkamah.      

Beliau berkata, Tuan Guru Abdul Hadi telah menfailkan permohonan bagi mengetepikan perintah penghakiman ingkar berhubung kes saman fitnah RM2 juta oleh bekas calon KeADILan bagi kerusi Dun Bukit Besi itu di Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu pada 27 Februari lalu. 

"Permohonan itu telah difailkan menerusi saya sendiri, setelah saya sendiri mendapatkan tandatangan Tuan Guru Presiden sendiri. Mahkamah juga telah menetapkan 30 Mac ini sebagai tarikh pendengaran permohonan berhubung kes itu.


"Tadi pun (28 Februari), saya dah hantar salinan permohonan itu kepada peguam plaintif. Saya dah buat pos laju yang ditandatangi Penolong Pendaftar Mahkamah. Jadi sekarang kalau plaintif nak lawan, dia kenalah failkan afidavit untuk jawap afidavit yang dah kita failkan semalam," katanya.

Asmuni yang juga peguam kepada Tuan Guru Abdul Hadi bagi kes ini menjelaskan, selepas ini, jika perintah penghakiman ingkar itu dibatalkan, jika pihak plaintif hendak meneruskan dengan tuntutan itu, dia perlu mengambil langkah-langkah yang diperlukan mengikut undang-undang.

"Jika langkah-langkah yang diperlukan mengikut undang-undang itu tidak dibuat oleh pihak plaintif, kita pula boleh membuat permohonan untuk membatalkan permohonan itu. Ini samalah juga seperti kebanyakan kes-kes lain yang seperti ini sebelum ini," jelas beliau.   

Menurut Asmuni lagi, sebenarnya beliau baru mengetahui kehadiran perintah itu pada Ahad (23 Februari) walaupun perintah itu masuk pada Isnin (17 Februari) kerana plaintif tidak berkomunikasi dengan beliau atau peguam PAS mengenai perkara itu.
   
23 Februari lalu, Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu telah memerintahkan Tuan Guru Abdul Hadi membayar ganti rugi RM2 juta kepada Mohd Shamsul selepas gagal memasukkan kehadiran bagi menjawab saman yang dikemukakan plaintif pada 5 Disember tahun lalu.
   
Mohd Shamsul mengambil tindakan itu selepas Tuan Guru Abdul Hadi mengeluarkan kenyataan bahawa ada calon KeADILan yang menjual pil kuda menjelang PRU13 lalu sebagai alasan untuk PAS meletakkan calonnya bertanding di Dun Bukit Besi, sehingga menyaksikan berlaku pertandingan tiga penjuru.
   
Dalam pernyataan tuntutannya, Mohd Shamsul mendakwa ucapan Tuan Guru Abdul Hadi dalam satu ceramah di Kampung Tebakang, Alor Limbat, Marang pada 22 April tahun lalu telah menjatuhkan maruahnya dan keluarga serta menjejaskan reputasinya sebagai calon dan ahli perniagaan. -Harakah edisi 3-6 Mac 2014.

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008