pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Selasa, 28 Julai 2015

CATATAN DHUHA SEMINGGU : YB. USTAZ IDRIS AHMAD, NAIB PRESIDEN PAS.

CATATAN DHUHA SEMINGGU BERSAMA YB. USTAZ IDRIS AHMAD
( 4 Syawal - 10 Syawal 1436 bersamaan 
20 Julai - 26 Julai 2015 ) 


Catatan Dhuha
Semoga Allah beri saya istiqamah bersama Pas. Apa orang hendak kata terpulang. Sudah lama orang yang tidak suka kepada Pas kata dekat Pas. Ekstrim, Syiah, Wahabi, pelampau, takfir, jumud, tidak faham waqi', jahil politik, tidak faham maqasid, fikiran tertutup, hendak buat revolusi, parti ceramah, pemimpin tidak ada tarbiah, sistem tarbiah lemah, Pas parti pak lebai dan lain-lain lagi. InsyaAllah Pas terus evergreen.Ust Idris Hj Ahmad 4 Syawal 1436. 20 Julai 2015 Isnin.

Catatan Dhuha
Apabila kita marah orang melebel dengan gelaran yang buruk kepada mana-mana individu. Tiba-tiba kita pula terlupa, ketika kita menasihat dan menulis untuk memberi teguran kepada orang lain yang tidak sehaluan dengan kita, dengan bermacam-macam lebel. Peringatan untuk diri saya sama. . Ust Idris Hj Ahmad 5 Syawal 1436. 21 Julai 2015 Selasa.

Catatan Dhuha
Semenjak sekolah rendah saya kenal Pas. Semasa di Universiti walau pun di sana ada Abim, IRC, Tabligh, Arqam, Abim Perlis, Pas tetap menjadi pilihan walau pun Pas dianggap dagang ketika itu. Sewaktu menjadi pensyarah ITM saya memegang jawatan Exco Pemuda Pas Malaysia. Sekarang umur pun sudah 52 tahun, dekat lubang kubur. Semoga Allah kekal saya bersama dengan Pas. Biarlah menjadi motivasi anak cucu saya untuk meneruskan wadah perjuangan Pas. Ust Idris Hj Ahmad 6 Syawal 1436. 22 Julai 2015 Rabu.

Catatan Dhuha
Pas mentarbiah saya erti hidup dan perjuangan. Memahamkan saya Islam yang syumul. Mendidik saya untuk cintakan ilmu dan membetulkan akhlak yang buruk. Mendidik saya untuk cakna kepada orang miskin dan golongan mustad'afin. Memperkenalkan saya tentang tingkah laku masyarakat. Memberi peluang kepada saya mendekati berbagai lapisan masyarakat yang jahil, cerdik, fasiq, dan wara'. Ust Idris Hj Ahmad 7 Syawal 1436. 23 Julai 2015 Khamis.

Catatan Dhuha
Pas sebagai Universiti kedua saya, peluang keemasan yang tidak dimiliki di Universiti pertama saya. Kerana ia merupakan medan praktikal, bukan teori. Berapa ramai di kalangan mereka yang tidak berpeluang untuk memasuki Universiti, tetapi berjaya membina keterampilan diri hasil daripada penglibatan mereka di dalam Pas. Ust Idris Hj Ahmad 8 Syawal 1436. 24 Julai 2015 Jumaat.

Catatan Dhuha
Daripada dahulu lagi, saya selalu menyebut kepada orang yang mencerita kelemahan Pas menyebabkan mereka tidak berminat dengan Pas. Saya menjawab, jika saudara boleh menulis 50 halaman kelemahan Pas, saya boleh menulis 500 halaman kelemahan Pas. Mana ada pertubuhan yang tidak ada masalah. Bukan senang hendak menguruskan parti yang berada di padang demokrasi yang tidak rata. Namun Pas tetap segar dan memperbaiki kelemahan dan melakukan tajdid dalam berbagai sudut. Ust Idris Hj Ahmad 9 Syawal 1436. 25 Julai 2015 Sabtu.

Catatan Dhuha
Kita perlu kesabaran ketika kita mengendalikan Pas. Tidak boleh gopoh hendak memaksa idea kita diterima oleh parti. Mungkin idea kita tidak boleh diterima hari ini. InsyaAllah akan menjadi realiti pada masa akan datang. Contohnya Profesor Zulkifli Mohammad yang mencadangkan ahli bersekutu tahun 60an ditolak dan tuduh sebagai pengkianat. Akhirnya setelah 50 tahun baru Pas laksanakan. Beliau sabar dan istiqamah dalam Pas. Ust Idris Hj Ahmad 10 Syawal 1436. 26 Julai 2015 Ahad.

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008