pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Isnin, 6 Julai 2015

SEMINGGU CATATAN DHUHA USTAZ IDRIS, MP BUKIT GANTANG.

SEMINGGU BERSAMA CATATAN DHUHA USTAZ IDRIS AHMAD.
Naib Presiden PAS.
Ahli Parlimen Bukit Gantang.

 
Catatan Dhuha
Jika di bulan Ramadhan pun perangai buruk tidak berubah maka kita perlu muhasabah apakah matlamat puasa kita tercapai atau tidak. Mungkin kita sukar untuk menjadi manusia terbaik sepanjang tahun, sekurang-kurangnya Ramadhan boleh diminimumkan akhlak buruk sebagai permulaan yang baik. Ust Idris Hj Ahmad 12 Ramadhan 1436. 29 Jun 2015 Isnin.

Catatan Dhuha
Kita berpuasa kerana kita beriman ia merupakan perintah Allah SWT walau pun sepintas lalu ia merupakan amalan yang memenatkan dan menyiksa tubuh badan. Begitulah juga dengan perjuangan Islam, dianggap kerja yang membazir masa, tenaga dan meletakkan diri ke kancah kerosakan jika kita tidak pandang dengan Iman kepada Allah SWT.Ust Idris Hj Ahmad 13 Ramadhan 1436. 30 Jun 2015 Selasa.

Catatan Dhuha
Apabila hati kotor apa sahaja orang buat semua tidak betul. Yang baik nampak buruk, yang buruk nampak baik. Patutlah pembersihan hati merupakan agenda penting di dalam tarbiah. Tanda hati seorang kotor apabila kesalahan orang lain kita nampak, kelemahan diri kita tidak nampak. Semoga Ramadhan menjadikan permulaan yang baik untuk kita melakukan perubahan. Ust Idris Hj Ahmad 14 Ramadhan 1436. 1 Julai 2015 Rabu.

Catatan Dhuha
Jangan biarkan hati kita keras akibat dosa yang kita lakukan. Dosa ibarat bom yang boleh meruntuh dinding ketaatan kepada Allah dan diganti dengan nafsu jahat sehingga tertutup pintu kebenaran. Kita boleh meneliti diri kita, jika kita berat hendak membuat ma'ruf dan suka kepada maksiat, maka kita perhatikan apakah dosa kita dengan Allah SWT. Ust Idris Hj Ahmad 15 Ramadhan 1436. 2 Julai 2015 Khamis

Catatan Dhuha
Ya Allah masa bergerak begitu pantas, sudah separuh Ramadhan kita menunaikan puasa. Terasa sekejap sahaja masa berjalan. Inilah tanda akhir zaman kerana dunia sudah hendak kiamat. Apakah kita sudah bersiap untuk menghadapi hari yang dahsyat, manusia yang bertempiaran sesama sendiri. Hanya bekal amal yang akan menyelamatkan kita bersama. InsyaAllah sama-sama kita gandakan amal kita dan pacukan perjuangan kita agar ia menjadi penyelamat. Ust Idris Hj Ahmad 16 Ramadhan 1436. 3 Julai 2015 Jumaat.

Catatan Dhuha
Al-Quran bukan sahaja untuk dibaca, tetapi untuk dijadikan panduan di dalam hidup. Malu kita, sebagai pejuang Islam, tetapi tidak membaca dan menghayati arahan Al-Quran. Arahan al-Quran sentiasa relevan dalam semua keadaan. Kita yang kena sesuai dengan Al Quran, bukan al-Quran dipaksa sesuai dengan kehendak kita.Ust Idris Hj Ahmad 17 Ramadhan 1436. 4 Julai 2015 Sabtu.

Catatan Dhuha
Manusia akan hidup di dalam keadaan meraba-raba apabila berpaling daripada Al-Quran. Hidup serba tidak kena, cakap ikut nafsu, kadang-kadang akal mendahului wahyu. Kita tidak resah di dalam hidup jika sering berdamping dengan Al-Quran kerana ia menjadi penawar yang mujarab. Semoga ruh Al-Quran menerangi kita di dalam hidup untuk terus berjuang. Ust Idris Hj Ahmad 18 Ramadhan 1436. 5 Julai 2015 Ahad.

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008