pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Khamis, 20 Februari 2014

KASSIM AHMAD LEBIH BAHAYA DARIPADA KLIP ONEDERFUL !

IPOH: PAS Perak mendesak kerajaan melalui Jabatan Agama Islam negeri-negeri khususnya di negeri itu mengambil tindakan undang-undang kepada Kasim Ahmad yang telah membuat kenyataan biadab dan mengguris sensitiviti hati seluruh umat Islam baru-baru ini. 

Ketua Penerangannya, Mohd Misbahul Munir Masduki berkata, tindakan undang-undang ini adalah selaras dengan fatwa terhadap kesesatan Kasim Ahmad dan bukunya “Hadis : Satu Penilaian Semula” yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Syariah negeri-negeri yang diwartakan pada tahun 90-an.

Menurutnya, Kenyataan Kassim baru-baru ini yang mengkritik ulama sebagai 'kasta paderi', pendewaan terhadap Nabi Muhammad saw dan mendakwa rambut bukan aurat bagi wanita merupakan kenyataan yang tidak berasas dan menzahirkan sikapnya yang anti hadis dan anti ulama sejak dahulu lagi. 

"Isu ini sepatutnya tidak boleh dipandang ringan oleh umat Islam di negara ini, kenyataan ini lebih bahaya dan biadab berbanding isu penggunaan kalimah Allah dan video klip Teresa Kok. 

Pimpinan BN khususnya Umno, beberapa mufti dan Ngo tertentu dilihat begitu sensitif terhadap isu yang dimainkan sebelum ini, malahan berebut-rebut membuat kenyataan dalam akhbar serta membuat laporan polis, tetapi tidak pula sensitif apabila Kasim Ahmad mempertikai dan menghina para ulama dan hukum Islam," katanya kepada Harakahdaily.

Misbahul menyatakan, PAS Perak turut kesal terhadap penganjuran seminar pemikiran seorang tokoh kontroversi yang sesat lagi menyesatkan ini yang diadakan di Yayasan Kepimpinan Perdana Putrajaya baru-baru ini. 

Sedangkan kata beliau sudah ada fatwa dari beberapa buah negeri terhadap pemikiran tokoh ini yang difatwakan sesat dan penulisnya pula murtad. 

Tegas beliau, tidak sepatutnya sebuah intitusi atas nama Kepimpinan Perdana Putrajaya menjadi platform untuk Kasim Ahmad mempertahankan pendapatnya yang sesat itu.

"Sepatutnya kerajaan boleh bertindak ke atas Kasim Ahmad sejak fatwa ini diwartakan sebagaimana kerajaan bertindak ke atas penganut ajaran sesat yang difatwakan sesat oleh Jawatankuasa Syariah negeri-negeri.  

"Akibat tidak ada sebarang tindakan undang-undang yang diambil dan sekian lama isu ini tenggelam,  Kasim Ahmad muncul semula dengan mengundang kontroversi lama," jelasnya. 

PAS Perak katanya berpandangan, tokoh seumpama ini tidak wajar diangkat sebegitu tinggi sehingga diseminarkan pemikirannya dan lebih mengecewakan ianya telah dirasmikan oleh Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

"Kami mempersoalkan adakah pemikiran yang anti hadis, hukum Islam dan anti ulama ini setaraf dengan pemikiran Prof Dr Naquib Al Attas, Prof Dr Kamal Hasan, Abuya Hamka, tokoh pendakwah Pak Natsir, Dr. Burhanuddin Al Hilmi, Dr Zulkifli Mohammad dan lain-lain lagi sehingga sampai tahap diseminarkan.

"Dengan usia yang sudah begitu tua, sebaiknya Kasim Ahmad dan rakan-rakan sealirannya dibimbing untuk bertaubat dan kembali ke pangkal jalan," tegasnya.

1 ulasan:

Unknown berkata...

Salam utk semua,

Allah SWT tdk akan melaknati org2 yg mengkaji, mempertahankan dan mempertinggikan kitab Al-Quran, malah mereka ini adalah manusia pilihan yg akan masuk syurga tanpa dihisab (35:32). Tetapi Allah SWT akan melaknati dan membawa azab yg pedih lagi menghina kepada sesiapa yg memperlekehkan AL-Quran dan mengadakan kitab2 baru utk bertanding dgn Al-Quran (34:38), kononnya Al-Quran itu tdk lengkap dan memerlukan kpd kitab2 lain.

Cuba tanya pada diri sendiri di manakah keimanan kita yg sebenarnya? Mahu percaya kpd Allah SWT atau percaya para alim ulama (tdk ramai ulama yg benar2 mengkaji Al-Quran, mereka hanya baca tafsir2 yg terdahulu maka sbb itu mereka sendiri tdk nampak kehebatan dan kekuatan Al-Quran)? Para ulama tdk nampak kehebatan Al-Quran sbb mereka baca Al-Quran seperti burung kakak tua, mereka tdk menggunakan akal fikiran mereka! Mereka tdk mengkajinya dgn mendalam dan bersungguh2.

Allah SWT mengatakan Al-Quran adalah kitab yg lengkap, sempurna, dan menjelaskan segala perkara. Al-Quran adalah lebih baik dari segala-gala kitab, Al-Quran mengeluarkan manusia dari kegelapan kepada cahaya. Malah Allah SWT menyuruh Nabi Muhammad SAW berdakwah dgn Al-Quran bukannya Al-Hadith (percakapannya sendiri).

Fikirkanlah siapa yg sesat dan siapa yg beriman? Orang yang anti-hadith atau org yang anti-Quran? cubalah baca blog2 yg mgkaji Al-Quran seperti harunyahya.com atau http://kajian-quran.blogspot.com/ dan sbgnya. Adakah org2 yg memperjuangkan Al-Quran itu sesat atau para ulama yg tdk faham kehebatan dan kemukjizatan Al-Quran?

jambori amal kuala kangsar 2008