pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Khamis, 18 Ogos 2011

SAMBUTAN BADAR AL- KUBRA 1432 H

SELEKOH, BAGAN DATOH - " Dalam kita menjalani ibadah berpuasa di bulan Ramadhan ini, jangan kita lupa untuk menghayati dan menyilami perjuangan Rasulullah saw dalam peperangan Badar dan juga peristiwa amat bermakna iaitu penurunan al - Quran ( Nuzul Quran )." demikian antara ucapan yang disampaikan oleh YB Hj. Salahuddin b. Ayub ketika menjadi penceramah jemputan sambutan Badar al- Kubra anjuran Pas kawasan Bagan Datoh.

Beliau yang merupakan Ahli Parlimen Kubang Kerian juga Naib Presiden Pas Pusat menyatakan banyak pengajaran dan iktibar melalui sirah peperangan Badar yang perlu untuk umat Islam hayati dan selami. Melihat suasana kehidupan masyarakat umat Islam semakin jauh daripada ajarannya amat membimbangkan semua pihak, beliau mengingatkan supaya umat Islam khususnya di Malaysia kembali merujuk kepada panduan al -Quran dan Hadis serta melihat sirah nabi sebagai pedoman.

" Perjuangan umat Islam hari ini mestilah perpandukan kepada ajaran Nabi Muhammad saw. Peperangan Badar sebagai contohnya amat memberi pengertian tinggi sebagaimana Nabi dan sahabat - sahabat ketika itu mempertahankan Islam." ujar beliau ketika mengulas sirah Nabi Muhammad saw berjuang mempertahankan dan mengembangkan Islam.

Ucap beliau lagi, perjuangan Islam semestinya tidak akan melalui jalan mudah kerana sememangnya Allah SWT akan menguji setiap mereka yang sanggup untuk mempertahankan agama Allah SWT tersebut. Ianya di buktikan melalui sirah dan cerita - cerita yang terkandung dalam kitab suci al -Quran.

Pilihanraya Umum mungkin dalam tahun ini

Ahli parlimen Kubang Kerian itu juga menyatakan kemungkinan besar bahawasanya Pilihanraya Umum ke 13 akan berlangsung pada tahun ini juga. Ianya berdasarkan keadaan dan situasi negara dan kerajaan UMNO- BN yang semakin banyak memberikan petunjuk - petunjuk hampirnya pilihanraya tersebut.

" Kita perlu bersedia daripada sekarang. Jangan mudah tertipu helah UMNO - BN lagi. Saya menyeru semua kawasan dan jentera pilihanraya bersedia kerana ada kemungkinan pilihanraya umum hujung tahun ini setidak - tidaknya dalam bulan 10 ini." tegas beliau berkaitan isu - isu terkini.

Beliau juga mengharapkan semua pengundi dan penyokong Pas supaya sedar segala apa yang berlaku disekeliling negara kita ini. Banyak kerosakkan dan keburukan telah dilakukan UMNO - BN sejak akhir - akhir ini apabila mereka sudah mula lupa daratan dan hak rakyat yang sebenarnya.


YB. Salahuddin telah membangkitkan isu - isu terkini dan segala isu yang gagal untuk kerajaan UMNO- BN atasi dan tangani. Ianya merupakan bukti kelemahan ujar beliau terhadap kerajaan pimpinan perdana menteri, Datuk Seri Mohd Najib b. Tun Abdul Razak yang sentiasa dibayangi isterinya, Datin seri Rosmah bt. Mansor.

Sehubungan itu, beliau mengharapkan rakyat agar sedar seterusnya bangkit menentang kezaliman kerajaan UMNO- BN sepanjang tempoh memerintah negara ini.


Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008