pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Ahad, 19 Jun 2011

BERSIH 2.0 : PEMUDA DISERU BERSAMA

BAGAN DATOH : Pemuda seluruh negara diseru supaya turun bersama dalam Perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini. Walaupun terdapat halangan seperti ugutan dari pihak - pihak tertentu yang tidak senang atau " balaci " UMNO- BN terus bersuara. 

Persoalannya, adakah pihak - pihak ini buta undang - undang, perlembagaan dan peraturan negara ini? Mengapakah mereka takut dan bimbang terhadap perhimpunan ini ?

Para pemuda janganlah bimbang dan takut untuk " join " dalam perhimpunan ini. Anda bukanlah membuat satu kesalahan dan melanggar peraturan. Ini adalah hak rakyat untuk bersuara menentang kepincangan dan kerosakan sistem pentadbiran dalam kerajaan.

Sebagaimana yang termaktub dalam perlembagaan :
Himpunan aman tanpa senjata adalah kebebasan yang dibenarkan oleh Perlembagaan Malaysia ( Perkara 10 )

Perkara 27 akta polis ( Akta 344 ) :- Kuasa polis untuk mengawalselia perhimpunan, perjumpaan dan perarakan yang diberi kuasa kepada pihak polis - untuk  menjayakan objektif kebebasan bersuara dalam perlembagaan bukannya menghalang.

Matlamat Perhimpunan Bersih 2.0 ini adalah untuk menyerahkan memorandum kepada Yang Dipertuan Agung pada hari perhimpunan tersebut di Istana Negara.

Terdapat lapan ( 8 ) tuntutan Pehimpunan Bersih 2.0 ini, iaitu :

1 - Membersihkan senarai daftar pengundi
2 - Mereformasikan undi pos
3 - Penggunaan dakwat kekal
4 - Akses media bebas dan adil
5 - Tempoh minimum 21 hari kempen
6 - Kukuhkan institusi awam
7 - Hentikan rasuah
8 - Hentikan politik kotor

Ayuh wahai pemuda, jangan takut dan gentar, Kita maju merubah dan menegakan kebenaran. Takbir.. ALLAHU AKBAR, ALLAHU AKBAR, ALLAHU AKBAR!

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008