pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Sabtu, 24 September 2011

BANTAH FILEM HINA ISLAM : DPPK

BAGAN DATOH : Dewan Pemuda PAS Kawasan Bagan Datoh ( DPPK ) mengutuk dan membantah terhadap penayangan filem Malaysia yang mempunyai unsur - unsur menghina dan memperlekeh agama Islam. Ini berikutan isu yang berlaku sebagaimana sebuah filem komedi melayu berjudul ' Hantu Bonceng ' baharu - baharu ini . Namun pelakon utama filem tersebut telahpun meminta maaf atas kesilapan dan kesalahan berikut. Pemuda PAS amat berterima kasih dan memuji sikap pelakon  yang  juga pelawak tersebut atas keberanian mengakui kesalahannya.


Perkara ini bukanlah kerana Pemuda PAS berhasad dengki apatah lagi kepentingan politik semata - mata, sebaliknya perkara ini melibatkan akidah umat Islam. Walaupun ada setengah pihak mempertikaikan dan memperlecehkan Pemuda PAS, dakwah dan tarbiah mesti diteruskan. Rakyat dan masyarakat perlu faham soal akidah bukanlah masalah kecil sebaliknya adalah berat dan menjadi tanggungjawab bersama mempertahankannya. 






Menurut seorang Ahli Jawatankuasa Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh, Sdr. Mohd Al - Farouk b. Hj. Hussein, Pemuda PAS tidak langsung ingin meminggirkan dunia perfileman dan hiburan di negara ini tetapi haruslah menjaga sensitiviti dan perlulah menghormati agama Islam itu sendiri. Berdasarkan gegala sosial khususnya dikalangan remaja semakin teruk dan tidak dapat untuk dinafikan penayangan filem - filem yang berunsurkan negatif menyumbang kepada gejala tersebut.


Walaupun wujud Lembaga Penapisan Filem ( LPF ) yang berfungsi menapis segala filem daripada perkara yang tidak sepatutnya berlaku seperti menyentuh sensitiviti agama dan mengancam keselamatan negara. Namun sehingga kini, kebanyakkan adegan - adegan negatif masih lagi dapat ditonton dalam filem - filem melayu. Apakah sebenarnya fungsi Lembaga Penapisan Filem di Malaysia ini.


Baharu - baharu ini, LPF dengan bongkahnya mengatakan lembaga tersebut tidak perlu kepada badan Syariah untuk menapis filem berbentuk keagamaan atau tahyul sebagaimana cadangan Pemuda PAS. Pengerusinya, Datuk Raja Azhar b. Raja Abdul Manap berkata bahawa LPF mempunyai 76 ahli Lembaga penapisan yang arif dalam bidang keagamaan. Mereka adalah terdiri daripada pesara pegawai JAKIM yang sudah berkhidmat lebih 30 tahun.


Pihak Pemuda PAS amat mengharapkan kepada pihak - pihak yang bertanggungjawab dalam industri perfileman dan hiburan di Malaysia ini perlulah bertindak dengan berlandaskan perkara terbaik. Janganlah semata - mata untuk memungut keuntungan dan kekayaan, hukum agama dan budaya ketimuran terpaksa digadaikan.



Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008