pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Khamis, 22 September 2011

PERLU TELITI FILEM HANTU BONCENG: MAPIM

Mapim minta teliti Hantu Bonceng 

KUALA LUMPUR - Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) meminta kerajaan meneliti semula tayangan filem Hantu Bonceng sekiranya ia jelas mempunyai unsur menghina agama Islam. 

Setiausaha Agongnya, Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, walaupun filem ini bersifat komedi dan berunsur khayalan namun ia tidak boleh mempermainkan kalimah syahadah yang merupakan isu sangat sensitif di sisi Islam. 

Beliau berkata, Mapim dengan tegas menuntut agar pihak berkuasa meneliti semula kelulusan layak tayang yang dikeluarkan kepada penerbit filem tersebut. 

Menurutnya, Mapim berpendirian tegas bahawa kelulusan pihak berkuasa untuk membenarkan filem tersebut ditayang di layar awam akan turut dilihat sebagai kelulusan yang memandang remeh terhadap unsur mempersendakan agama. 

“Pada hal Lembaga Penapisan Filem Malaysia (LPFM) yang dikatakan mempunyai panduan penapisan filem seharusnya dapat menghalusi dan melihat implikasi hasil daripada penayangan setiap filem yang hendak diberi kelulusan tayangan. 

“Mapim berharap jangan hendaknya industri filem di negara ini mulai cenderung untuk menghasilkan karya secara bebas seperti pengusaha filem Barat sehingga sensitiviti agama dan nilai sakral yang ada pada masyarakat timur diketepikan hanya kerana mahu bersaing dan setaraf dengan industri perfileman negara berkenaan,” katanya dalam satu kenyataan kepada media di sini, semalam. 

Mohd Azmi berkata, Mapim berpendapat Malaysia akan dijadi momokkan masyarakat Barat yang melihat negara ini tidak layak mempunyai asas merasa moral lebih tinggi daripada aspek agama dan budaya sedangkan ia sendiri mempunyai nilai yang sama dengan budaya hidup mereka iaitu kebebasan untuk berkarya tanpa terlalu me-ngambil kira soal pantang larang agama. 

Beliau berkata, panduan LPFM yang kini sudah disemak semula perlu memberi perhatian serius kepada soal unsur agama yang sering menjadi aspek terpencil dalam pembikinan filem tempatan kerana ghairah untuk memenuhi selera penonton dan menjadikannya filem bertaraf box office. 

Katanya, jika benar ada sekitar 2,500 filem sebulan dan 100 filem yang terpaksa ditapis sehari LFPM, Mapim berpendapat lembaga ini perlu ada kemampuan yang sangat tinggi untuk menyemak setiap lakonan , skrip dan aksi yang hendak dipaparkan berdasarkan kriteria digariskan. 

Menurutnya, Mapim sangsi semada LFPM ada kemampuan tersebut atau tidak sekaki gus pertubuhan itu juga mempersoalkan sejauh mana panel LFPM itu sendiri mempunyai kepakaran yang mencukupi untuk menilai sesuatu karya itu mempunyai unsur yang boleh memberi implikasi buruk terhadap agama. 

“Mapim mencadangkan LFPM dilengkapi pelbagai pakar yang dapat menilai mesej sesuatu filem sehingga tidak memberi kesan negatif kepada masyarakat berbilang kaum dan agama,” tegasnya.

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008