pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Selasa, 13 September 2011

ILMUAN TIDUR DALAM USUS PENJAJAH - NIK AZIZ

Nik Aziz sindir ahli akademik 

KOTA BHARU - Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan ahli akademik, Profesor Datuk Dr Zainal Kling sebagai ilmuan ‘tidur dalam usus penjajah’. 

Beliau berkata, kenyataan Zainal mendakwa negara ini, tidak pernah dijajah sebaliknya hanya dinaungi dan dilindu-ngi British juga boleh diumpamakan seperti kisah ‘Ashabul Kahfi’ perihal sekumpulan pemuda yang ditidurkan selama 300 tahun di dalam gua. 

“Orang seperti Zainal apabila dia celik, bangun dari tidur, dia berasa penjajah tolong dia. Kalau ikut dia, ertinya tidak ada penjajah dalam dunia ini, Belanda pun tolong Indonesia, Inggeris tolong Melayu, Perancis tolong Eropah, tidak ada penjajah,” katanya di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra sekembali dari Kuala Lumpur. 

Mursyidul Am Pas itu berkata demikian, ketika diminta mengulas kenyataan Zainal yang juga Ketua Kluster Sejarah, Warisan dan Sosiobudaya, Majlis Profesor Negara (MPN) yang menyatakan, tiada tercatat dalam Perjanjian Pangkor (1874) bahawa British akan berperanan sebagai penjajah, sebaliknya hanya menaung dan melindungi. 

Nik Aziz berkata, beliau akur dengan keputusan Pas, sama ada masih mahukannya bertanding ataupun tidak pada pilihan raya akan datang. 

“Saya letak atas parti, parti kata tanding, saya bertanding, kalau parti kata cukup, saya tak bertanding. Saya pemimpin sebuah jemaah, ikut apa parti nak,” katanya. 

Sabtu lalu, seorang penulis blog propembangkang, Wan Ji Wan Hussin pada satu bual bicara penulis bersama pe-mimpin kerajaan Kelantan mencadangkan supaya Nik Aziz tidak lagi bertanding pada pilihan raya umum akan datang sebaliknya menumpukan siri penjelajahan ke selu-ruh negara sebagai pemimpin utama Pas. 

Wan Ji yang menggunakan blog http://g-82.blogspot.com/ berkata, Nik Aziz tidak sepatutnya dibebankan dengan tugas sebagai menteri besar lagi kerana ia sudah boleh diserahkan kepada individu lain.

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008