pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Ahad, 18 September 2011

LAPORAN POLIS OLEH DPPK TERHADAP ZAINAL KLING

BAGAN DATOH : Satu laporan Polis terhadap Ketua Kluster Sejarah, Warisan dan Sosiobudaya, Majlis Profesor Negara ( MPN ), Prof. Datuk Dr. Zainal Kling telah dilakukan oleh Dewan Pemuda PAS Kawasan Bagan Datoh ( DPPK ) di Ibu Pejabat Polis Daerah Teluk Intan pada hari Jumaat ( 16 Sept ) lalu.


Ketua Jabatan Pilihan raya Pemuda Kawasan, Tn. Hj. Muhd Haidzir bin Ajid bersama Penolong Setiausaha 3 Pemuda Kawasan, Mustaid bin Saifuddin selaku DPPK telah membuat laporan tersebut pada jam 3.30 petang dan selesai segala urusan laporan serta keluar dari IPD jam 6.00 petang. Laporan polis tersebut dilakukan terhadap Prof. Datuk Dr. Zainal kerana kenyataan beliau yang mengatakan “ jangan kita sebut, kita terjajah selama 400 tahun. Itu adalah kesalahan yang amat besar”.

Kenyataan beliau itu dilakukan ketika dalam satu sidang akhbar di Putrajaya pada 9 September 2011 lalu. Pemuda PAS amat terkejut dengan kenyataan tersebut yang dikeluarkan oleh seorang yang berpengaruh dan dikatakan pakar dalam bidang sejarah sejarah tanahair malah dinyatakan beliau mewakili Majlis Profesor Negara.

DPPK juga melihat kenyataan yang tidak bertanggungjawab ini telah mengganggu gugat kestabilan dan mengelirukan segenap lapisan masyarakat yang telah sekian lama diajar dan difahamkan bahawa British adalah penjajah negara dan kemerdekaan yang dicapai pada 31 Ogos 1957 merupakan kemerdekaan dari penjajahan Bristish.


Sekaligus juga kenyataan ini menafikan pengorbanan para pejuang – pejuang kemerdekaan tanahair yang telah mempertaruhkan nyawa seperti Tok Jaggut, Mat Kilau, Dato’ Bahaman, Dol Said, Rosli Dhobi dan lain – lain lagi.

Sehubungan dengan itu, DPPK menuntut agar Prof. Datuk Dr. Zainal Kling disiasat dan didakwa di mahkamah kerana jelas telah melakukan suatu kesalahan di bawah Seksyen 505 Kanun Keseksaan kerana mengeluarkan kenyataan atau berita yang telah menimbulkan kegusaran, kekeliruan dan mengganggu ketenteraman awam yang boleh medorong dan atau mengapikan mana- mana pihak untuk melakukan sesuatu yang bertentangan dengan undang – undang.


Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008