pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Selasa, 2 Jun 2015

ILMU DIDIDIK DAN DIAJAR DENGAN ACUAN ALLAH SWT : PERASMIAN TG. PRESIDEN SEMPENA MAKPEN.

Ucapan perasmian oleh DSTG Presiden PAS dlm Seminar Pendidikan Sekolah2 Islam Terengganu :


1. Memulakan ucapan dgn ayat al-Quran
وعلم ادم الاسماء كلها ثم عرضهم على الملائكة فقال انبؤنى باسماء هؤلاء ان كنتم صدقين
Maksudnya: 'Dan Dia (Allah) mengajarkan Adam nama2 kesemuanya, kemudian Dia mengemukakan nama2 itu kpd para Malaikat. Lalu Allah berfirman: 'Beritahu Aku nama2 semua ini, jika kamu benar'.

2. Kita perlu faham pendidikan adalah suatu dasar utama manusia berada di atas mukabumi, bagi melaksanakan tugas di bumi.

3. Makhluk manusia ada peranan ibadah, khilafah, laksana syariah.

4. Allah menjelaskan acuan agamaNya yg tersendiri, menurut fitrah yg ada kpd manusia, tidak ada kpd makhluk yg lain.

5. Manusia ada fitrah tersendiri yg menjadikan dia layak memakmurkan bumi.

6. Nabi Adam ditunjukkan sendiri oleh Allah makhlukNya yg baik iaitu malaikat, ditunjuk makhluk yg jahat iaitu iblis. Dimasukkan ke dlm syurga, ditarbiah jasad, roh, akal. Diutus ke bumi, kemudian melaksanakan tugas di bumi.

7. Allah utuskan Nabi akhir zaman, Muhammad SAW dgn agenda lebih besar. Dibekalkan dgn pelbagai prasarana supaya dpt menunaikan tangungjawab.

8. Nabi SAW dilahirkan di padang pasir, ditarbiah dgn suasana tersendiri supaya terdidik dgn keadaan yg lain dari manusia lain.

9. Pembangunan insan berlangsung di Mekah, dan diteruskan hingga ke Madinah. Islam ditegakkan dgn hebat sehingga akhirnya dpt menumbangkan 2 kuasa besar dunia.

10. Islam berkembang dgn tamadun tersendiri, yg tidak sama dgn tamadun kebendaan lain yg merosakkan spt tamadun Namrud, Firaun dll, dgn erti mereka ini tidak membangunkan dunia menurut acuan asal yg dikehendaki Allah.

11. Ilmu berkembang dlm tamadun Islam secara berakhlak, walaupun dlm medan perang. Begitu juga dlm perubatan dan lain-lain.

12.Barat kemudiannya mengambil ilmu dari Islam tapi kosong dari isi aqidah.

13. Dua batu pejal yg ada di 'pantai' negara umat Islam: AlQuran & Mekah. Kedua2 ini menjadi asas ilmu. Quran dipertahan walaupun tak reti baca & tidak difahami.
Mekah dipertahankan & mendapat perhatian umat Islam.


14. Barat berusaha memusnahkan Islam dgn cara menubuhkan sekolah misionari di negara umat Islam utk memurtadkan org Islam dari ugama mereka. Ketika itu ada ulama yg melarang menghantar anak ke selolah ini (kerana kesan aqidah yg kuat yg merosakkan).

15. Anak Melayu yg keluar dari sekolah Inggeris ini boleh jadi DO bila habis darjah 3. 

16. Sekolah agama ditekan, ditindas. Ulama buka pondok dlm keadaan tertekan dan sukar. Pelajar yg bijak pergi sekolah org putih. Tetapi ada pljr Melayu yg lahir dari sekolah Inggeris juga mendpt kefahaman Islam kemudiannya menentang Inggeris.

17. Mereka buat sekolah aliran kebangsaan. Pelajaran agama ada, tapi x banyak. Sejarah ada tapi sejarah zaman jahiliah, sejarah umat Islam diabaikan. Diulit dgn aliran kebangsaan dgn diabaikan agama.

18. Kalau di negara kita, pelajar dari aliran inilah yg melahirkan umno. Guru2 MCKK diguna utk kempen di kg2 sehingga menang dlm tahun 1955.

19. Umat Islam yg faham bangun menentang, antaranya melalui sekolah Islam dgn tujuan menguatkan tarbiah-kuatkan bahasa Arab, ilmu fardhu ain pada setiap org yg mesti dipelajari.

20. Kita tidak mampu membina fakulti2 lain yg byk dlm bidang akademik sehingga kita mengambil aliran agama dan aliran kebangsaan yg dimasukkan dgn roh Islam. 

21. Di tahun 70an, kita berjaya membawa mesej Islam dlm pelbagai agensi.

22. Sekolah aliran agama sgt byk bebanan & dugaan, sehingga ada yg tanya, nak kerja apa bila keluar nanti?

23. Pak Natsir jadi pemerintah Indonesia. Beliau dari Parti Masyumi. Pak Natsir buat pasantren spt sekolah yg ada di Bogor. Pak Natsir kata: 'yg lulus dari pasantren ini tidak diberi sijil supaya mereka tak lari dari kerja jemaah'.

24. Kita tak mampu buat seperti ini. Bekas pelajar kita ada yg berjaya dlm pelbagai bidang. Ada yg jadi calon praya, berkhidmat dalam pelbagai bidang & sektor dalam kerajaan & swasta.

Catatan:
Ust Nik Muhammad Nasri Nik Malek
Ketua Lajnah Media Baharu
Dewan Ulamak PAS Terengganu
30 Mei 2015
10.10 pagi

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008