pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Isnin, 4 Jun 2012

LAGI FILEM PEROSAK GENERASI MUDA..

 
Lagi adegan asmara
Lagi adegan asmara
Jiwa Taiko
 
TAHUN lalu, nama pengarah prolifik,Osman Ali hangat diperkatakan setelah beberapa pihak mempersoalkan kewajarannya mengetengahkan beberapa adegan asmara di antara Haris dan Izzah menerusi filem Ombak Rindu.

Malah, jika dilihat, keberanian Osman meletakkan beberapa babak boleh dianggap ‘daring’ dalam filemnya sebelum ini seperti Puaka Tebing Biru dan Anak Halal menyebabkan ada pihak mengandaikan Osman sengaja mencipta kontroversi untuk menarik penonton ke pawagam.


Terbaru, tidak mustahil keberaniannya menyelitkan beberapa babak asmara dalam filem Jiwa Taiko akan mengundang kontroversi dan pertikaian seperti yang terjadi ketika tayangan filem Ombak Rindu tahun lalu.


Bagaimanapun, Osman menjelaskan, segala paparan yang dimainkan dalam filem terbarunya itu adalah sebahagian dari kisah benar kehidupan remaja liar zaman ini.


Katanya, bukannya mahu menggalakkan pergaulan bebas, sebaliknya segala cerita yang diketengahkannya itu sememangnya berlaku dalam masyarakat kita sama ada kita sedari atau tidak.


“Sejujurnya, bila kita buat filem yang mengetengahkan masalah remaja masa kini, kita angkat isu seperti pergaulan bebas, penonton akan melihat pada babak-babak yang ‘daring’.


“Padahal setiap paparan, ada mesej yang mahu saya sampaikan dan bukannya saya mahu mempromosikan gaya hidup mereka serta seterusnya menggalakkan remaja lain mencontohinya.


“Contohnya mesej yang saya cuba sampaikan, apa yang akan terjadi ekoran tindakan kita yang tiada kawalan dan mungkin terjebak dengan penyalah gunaan dadah, mengandung anak luar nikah dan banyak lagi,” terangnya.


Bercerita mengenai filem terbarunya itu, Osman berkata, pihaknya telah melakukan hampir 30 peratus pemotongan dan 10 peratus lagi dibuat oleh Lembaga Penapisan Filem (LPF).


“Nasihat saya lihat filem ini dengan fikiran terbuka dan pandangan yang positif. Lihat apa mesej yang cuba saya sampaikan,” pintanya.


Lali kritikan.


Osman berkata, dia sudah bersedia menerima sebarang kritikan dan pendapat sebaik fi lem tersebut menemui penonton 14 Jun ini.


Katanya, pengalaman dikritik pelbagai pihak sebelum ini menjadikan dia lebih kuat dan tidak mudah mengalah.


“Jika Jiwa Taiko menerima kritikan, saya terima dengan hati terbuka. Namun, ia bukan bermakna saya akan berhenti menghasilkan filem yang bercorak seperti ini.


“Bagaimanapun, saya lebih menghargai jika mereka (pengkritik) memberi kritikan yang lebih positif, yang membina dan bukannya kritikan yang membunuh hanya kerana mereka lihat beberapa perkara yang kurang mereka senangi,” katanya.


Sementara itu, Osman berkata dia sebolehnya mahu melihat filem berkenaan mendapat sambutan hebat kerana kos produksinya kecil iaitu RM1.5 juta.


“Sejujurnya saya agak risau dengan sambutan penonton kerana filem ini diklasifi kasikan 18 tahun ke atas. Justeru saya harap penonton yang berumur 18 tahun ke atas akan memberi sokongan terhadap filem ini,” katanya.


Jiwa Taiko yang dibarisi pelakon hebat seperti Remy Ishak, Diana Danielle, Bront Palarae, Nadiya Nissa dan Fizz Fairuz itu mengisahkan kehidupan sekumpulan remaja yang cuba bangkit selepas melalui kehidupan hitam.


Mah u lebih versatil


Osman berkata, jika dilihat karyakaryanya sebelum ini, bukan semua fi lem mempunyai adegan asmara dan ia bergantung pada genre dan cerita yang ingin disampaikan.


“Kalau penonton masih ingat, saya hasilkan Cun tanpa adegan asmara (ketawa). Jika filem itu mengenai  kekeluargaan, saya akan garap ikut kesesuaian sasaran penonton.


“Sejujurnya saya sangat gemar bereksperimen dan menghasilkan filem yang bergenre pelbagai.


“Justeru selepas ini, saya akan menghasilkan sebuah filem bercorak psiko thriller dan akan memulakan penggambaran sekitar pertengahan Jun ini,” katanya.


Filem berjudul Ada Setan Di Kepalanya bakal menampilkan aktres Maya Karin yang membawakan watak seorang wanita psiko yang kejam.


Selain itu, Osman berkata dia turut merancang untuk menghasilkan filem bercorak islamik yang turut menyelitkan kisah pencintaan.

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008