pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Rabu, 6 Julai 2011

KENYATAAN ZAHID HAMIDI DISANGGAH


Kenyataan ini adalah respon kepada laporan laman akhbar bertarikh 27 Jun


“Nik Aziz digesa solat istikharah” yang memetik kata-kata Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi:

“Saya fikir mereka (pemimpin Pas) perlu melakukan solat sunat istikharah untuk memohon hidayah Allah sama ada segala kebenaran di sebalik video seks itu berpihak kepada Anwar atau tidak?"

UMNO semakin tersepit pada hari ini. Tidak cukup dengan kebiadapan Utusan Malaysia menyiarkan karikatur yang menggambarkan persepsi negatif terhadap Islam, pada hari ini kita membaca pula kenyataan Naib Presidennya yang menggesa supaya Pas melakukan solat istikharah dalam menangani isu seks yang dikaitkan dengan seorang pemimpin pembangkang.
Gesaan tersebut menyerlahkan lagi kejahilan beliau terhadap hukum feqah di dalam Islam. Solat istikharah tidak dilaksanakan untuk bertujuan yang bertentangan dengan hukum syarak.

Dalam isu ini, seseorang itu tidak dianggap bersalah melakukan kesalahan zina selagimana tidak didatangkan dengan empat orang saksi. Ini adalah peraturan yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t secara jelas di dalam Al-Quran dan Al-Hadis.

Ianya merupakan kaedah keterangan yang dipegang di dalam Islam. Selagimana tidak di datangkan 4 orang saksi maka sesorang itu adalah tidak bersalah dan tidak melakukan zina. Tiada seorang Islam pun yang berhak untuk keluar daripada ketetapan Allah s.w.t ini.

Para alim ulama di dalam UMNO seharusnya menasihatkan pemimpin mereka supaya berhati-hati sebelum mengeluarkan apa-apa kenyataan yang berkaitan dengan urusan agama sebelum masyarakat turut menjadi harubiru dek kerana kenyataan tersebut.


Dr. Khairuddin Aman Razali, 
Setiausaha Dewan Ulamak Pas Pusat



Dipetik daripada blog Ketua Penerangan Pas Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008