pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Khamis, 7 Julai 2011

BERSIH 2.0 : TITAH DYMM SPB YDP AGONG

Bersih: Titah DYMM SPB YDP Agong

Dengan tersiarnya titah Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong berhubung perhimpunan Bersih yang dijadualkan pada 9 Julai ini, maka sepertimana kebiasaannya, pihak kerajaan UMNO/Barisan Nasional (BN) cuba menafsirnya sebagai titah yang menyokong mereka dan menemplak pihak lawan.

Titah SPB YDP AGUNG diperinci
Sekiranya dilihat secara ikhlas terhadap apa yang dititahkan SPB Tuanku, ianya merupakan teguran kepada semua pihak, lebih-lebih lagi pihak kerajaan, kerana sanggup membenarkan suasana menjadi panas sehingga bagaikan tidak terkawal. 


Teguran SPB Tuanku bahawa baginda yakin Perdana Menteri “berkemampuan untuk menangani masalah ini dengan sebaik mungkin” harus dilihat sebagai satu cabaran kepada Perdana Menteri (PM) untuk membuktikan kemampuan beliau. Persoalannya sekarang adakah cara ianya ditangani membuktikan kemampuan PM atau sebaliknya?


a) Mengiktiraf peranan Bersih

Cara pihak kerajaan bertindak yang mempergunakan pihak keselamatan dengan terus mengharamkan perhimpunan Bersih dan menuduhnya sebagai pembawa huru-hara, amat berbeza dengan semangat yang terkandung dalam titah SPB Tuanku yang mengiktiraf Bersih sebagai sesuatu “bagi menyuburkan demokrasi dalam Negara kita ini”. 


Pengiktirafan sebegini, yang tepat dan bebas dari unsur putar-belit politik BN, adalah apa yang perlu “untuk menangani masalah ini dengan sebaik mungkin”. Sudah pasti sekiranya Bersih terus dituduh ‘pengkhianat, untuk mencetus huru-hara, alat kuasa asing’ dan sebagainya, tiada yang bermakna akan terhasil. 



Dengan itu, masalah ini tidak ditangani dengan sebaik mungkin. Sebaliknya, yang akan terhasil adalah perbalahan dan permusuhan sedangkan inilah apa yang ingin dielak.


b) Peringatan bagi Bersih

Apabila dititahkan pula bahawa “kita tidak boleh terlalu terikut-ikut dengan amalan-amalan Negara-negara luar secara umumnya”, ianya teguran yang dituju kepada pihak Bersih. Titah ini mengingatkan Bersih bahawa di negara luar, demonstrasi dilayani dengan baik dan hak rakyat berkumpul diiktiraf dan dihormati pihak berkuasa, tidak seperti di Malaysia.

Ketua Pemuda UMNO sendiri berdemonstrasi di Greece dalam isu halangan kerajaan Greece terhadap Flotilla yang ingin ke Gaza, sedangkan Greece adalah negara yang muflis yang lebih berhak menghalang demonstrasi atas alasan ‘kemusnahan yang akan menimpa ekonomi negara’. 


Tetapi Greece yang muflis dari sudut ekonominya tidak muflis dari sudut ‘bertamadunnya’ dalam kaedah kerajaan bertindak terhadap rakyat dalam negaranya sendiri.


c) Peringatan kepada kerajaan BN

Seruan SPB Tuanku supaya kerajaan “melaksanakan segala amanah yang diberikan kepada rakyat secara adil dan bijaksana” perlu diambil berat oleh pihak kerajaan kerana apa yang mereka perlu faham ialah kuasa yang diberi adalah satu amanah. Amanah ini pula perlu diguna secara adil dan bijaksana, bukan dengan saja-saja ingin tunjuk kuasa, bertindak secara zalim, menuduh ini serta itu dan menahan orang di atas alasan gila seperti ‘kesalahan’ berbaju kuning!

Oleh yang demikian, kaedah yang digunakan kerajaan akan menghasilkan apa yang tidak ingin dilihat oleh SPB Tuanku, iaitu, seperti yang di titah Baginda, “negara bermasyarakat majmuk ini berada dalam keadaan bermusuhan sesama sendiri atau sebahagian rakyatnya bermusuh dengan kerajaan”. Untuk mengelak dari keadaan ini berlaku, maka kerajaan diingatkan supaya bertindak secara ‘adil dan bijaksana’.

d) Kaedah penyelesaian yang tepat

Teguran “sebagai masyarakat yang bertamadun kita hendaklah mencari jalan penyelesaian secara rundingan dan tidak mengikut perasaan”, memperlihatkan kaedah ‘adil dan bijaksana’ yang dimaksudkan SPB Tuanku. Sedangkan pendekatan kerajaan adalah sebaliknya dan tuntutan supaya pilihan raya bersih dari penipuan terus tidak dihiraukan.


Istilah ‘rundingan’ membawa erti saling hormat menghormati dan mengiktiraf kebenaran kedua-dua pihak. Sedangkan yang berlaku tidak lain dari penolakan dan penafian oleh pihak berkuasa dan penggunaan kekuasaan untuk mempertahankan kepentingan, walaupun jelas kelihatan bersalah.


e) Persoalan demonstrasi jalanan

Titah baginda bahawa “demonstrasi jalanan banyak membawa keburukan daripada kebaikan walaupun niat asalnya baik” menyejukkan hati kerana mengiktiraf niat disebalik demonstrasi itu. Sememangnya tiada siapa yang ingin turun ke jalan dan berhadapan dengan FRU jikalau kerajaan perihatin dan berunding dengan baik serta menghormati hak rakyat. Demonstrasi selalunya hanya dilakukan apabila tuntutan tidak diendahkan; walaupun terbukti tuntutan itu berasas.


Dalam pada itu, perlu juga dinyatakan disini bahawa keburukan hanya terhasil apabila demonstrasi dikasari dan tidak dibenarkan berjalan dengan aman oleh pihak berkuasa. Dengan pemerintah yang sediada, ‘keburukan’ pasti terhasil oleh kerana tindakan menghalang dan provokasi sudah pasti akan dilakukan secara terbuka.

f) Sifat kesederhanaan dan tolak ansur

Titah Baginda berakhir dengan menyatakan pentingnya sifat kesederhanaan dan tolak ansur warisan pentadbiran negara dan sifat inilah yang wajar dicontohi. Sifat ‘kesederhanaan dan tolak ansur’ akan menentukan tuntutan yang berasas diterima dan dilaksanakan. 


Sifat ‘ekstrim dan keras’ akan menyebabkan amalan yang songsang dipertahankan walaupun sudah terserlah kesongsangannya.




Dipetik daripada blog Yang Dipetua Pas Shah Alam, Khalid Samad

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008