pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Khamis, 7 Julai 2011

PILIHANRAYA BERSIH DAN ADIL : TAHNIAH THAILAND

Lajnah Antarabangsa Dewan Pemuda PAS Pusat (Malaysia) mengucapkan ucapan syabas dan tahniah kepada rakyat Negara Thailand yang telah berjaya menjalankan tanggungjawab mereka dengan aman serta berjaya mendapatkan hak mereka untuk memilih pemimpin mereka. 

Semua ini adalah hasil pilihanraya yang adil dan bersih yang dilaksanakan di Thailand.

Sejumlah 44 buah parti politik bertanding pada pilihanraya umum Thailand baru-baru ini yang melihatkan parti pembangang utama, Parti Pheu Thai memenangi dengan mejoriti mudah sebanyak 265 daripada 500 kerusi yang dipertandingkan.

Suruhanjaya Pilihanraya Thailand kelmarin mengistiharkan Parti Pheu Thai memenanginya yang dipimpin oleh Yingluck, adik kepada mantan Perdana Menteri Thaksin.

Sepanjang 8 minggu masa berkempen yang dianjurkan oleh Suruhanjaya Pilihanraya Thailand, rakyat Thailand telah diberikan masa yang cukup masak untuk mendapat penjelasan dan penerangan daripada parti-parti yang bertanding. 

Dengan masa berkempen yang ada juga, parti-parti di sana berkesempatan untuk turun padang dan mendalami keadaan sebenar penderitaan dan permintaan naluri sebenar rakyat Thailand.

Media yang adil dan saksama juga adalah faktor utama, bagaimana parti-parti bertanding mampu menampilkan manifesto dan cita-cita serta perancangan sekiranya mereka diberi peluang untuk memimpin Thailand.

Amat menakjubkan apabila keseluruhan 44 buah parti bertanding berpeluang untuk muncul dalam media elektronik seperti televisyen dan radio dengan masa yang sangat berketepatan. 

Media cetak yang melaporkan aktiviti dan aspirasi semua parti-parti politik yang bertanding juga adalah faktor bagaimana pilihanaraya di Thailand berjalan dengan lancar dan teratur.

Poster-poster yang agak terhad serta kempen-kempen gergasi yang dianjurkan oleh parti-parti telah menjimatkan wang rakyat dan kerajaan apabila media utamanya membantu perjalanan kempen semua parti yang bertanding. 

Jalanraya dan kehidupan seharian berjalan seperti biasa telah menyuburkan proses demokrasi dimana rakyat tidak perlu meluangkan terlampau banyak masa untuk pilihanraya.

Pihak keselamatan Thailand yang membantu mengurus tadbir perjalanan kempen parti-parti tanpa berpihak dan adil telah menambahkan lagi keyakinan rakyat dan dunia akan perjalanaan pilihanraya mereka. 

Semua faktor ini adalah diantara yang diidamkan oleh rakyat Malaysia yang cintakan demokrasi dan keadilan.



Raja Ahmad Al-Hiss
Naib Ketua / Pengerusi, Lajnah Antarabangsa,
Dewan Pemuda Pas Malaysia.

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008