pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Khamis, 21 Julai 2011

FIKRAH : MEMPERKASA IMAN DAN TAQWA

Memperkasa Iman dan Taqwa :

Bekalan Iman dan Taqwa memancarkan segala mata air kebaikan dari lubuk hati, melahirkan segala daya tenaga, memupuk ketinggian cita - cita, menambahkan keazaman dan kemahuan lantas memudahkan segala gerakan dan langkah, meringan tarikan melintasi rintangan, menjauhi segala kesalahan dan menerangai segala petunjuk di sepanjang jalan.

Puncak dari itu lahirlah kebenaran, jiwa- jiwa ikhlas, penuh kesungguhan, tahn lasak, dan kadang - kadang menelurkan peristiwa - peristiwa yang berupa mukjizat.

Dalam perjalanan hidup ini manusia perlukan bekalan dan kekuatan. Bekalan dan kekuatan yang dimaksudkan adalah IMAN DAN TAQWA. Marilah kita merenung dan berusaha untuk memperkasa Iman dan Taqwa ini berdasarkan kepada kata - kata ulama' yang terangkum dalam lima ( 5 ) arah pemikiran :-

1 ) Pemikiran di arah kepada kejadian dan ciptaan Allah yang akan melahirkan TAUHID dan KEIMANAN kepada Allah SWT.

2 ) Pemikiran di arah kepada nikmat Allah SWT yang akan melahirkan rasa CINTA dan SYUKUR.

3 ) Pemikiran di arah kepada peringatan dan janji - janji Allah SWT yang akan melahirkan keinginan dan gerak kerja.

4 ) Pemikiran di arah kepada ancaman Tuhan yang akan melahirkan rasa kegerunan dan ketakutan.

5 ) Pemikiran di arah kepada ketelanjuran diri pada maksiat terhadap Allah SWT sedangkan Allah SWT tetap baik kepadanya yang akan melahirkan rasa malu.

Disediakan oleh :
Pen. Setiausaha 3,
Dewan Pemuda Pas Bagan Datoh.

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008