pas kawasan

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh ll Alamat Markaz : Markaz Tarbiyyah Pas Kawasan, Lot 4986, Perkampungan Ikhwan, Jalan Sungai Tiang Baharu, 36200 Selekoh, Perak || Emel DPPK : dewanpemudapasbagandatoh@gmail.com || Blog : www.pasbagandatoh.blogspot.com ll Facebook : Pemuda Pas Bagan Datoh

Rabu, 7 Mac 2012

MAAF DAN SERAH KEMBALI HAK RAKYAT : PEMUDA PAS

Najib minta maaf, pulangkan hak rakyat


Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) melihat tindakan Datuk Seri Najib Tun Razak mengaku salah dan meminta maaf kepada rakyat adalah taktik terbaru beliau yang begitu terdesak bagi meraih simpati rakyat yang sudah berpaling darinya.

Tindakan Datuk Seri Najib merayu-rayu dengan meminta maaf menjadi senjata terbaru beliau menjelang pilihanraya umum ke 13 yang dilihat umum bahawa beliau sudah ditolak oleh rakyat. Sebelum ini, tidak pernah dalam sejarah pemimpin UMNO mengaku salah dan meminta maaf kepada rakyat Malaysia di atas tindakan mereka. Pemimpin UMNO sebelum ini menganggap mereka sahaja yang betul sementara pembangkang adalah salah semuanya. Mereka juga bersikap sombong dengan mendabik dada menyatakan mereka kuat dan mendapat pengaruh serta sokongan rakyat pelbagai peringkat. Ucapan sombong mereka diteruskan dengan tindakan menekan pemimpin Pakatan Rakyat dengan pelbagai tekanan.

Rakyat tidak sesekali terpedaya dengan pujuk rayu dan permohonan maaf Datuk Seri Najib. Ini kerana permohonan maaf beliau tidak selari dengan tindakan beliau terhadap rakyat. Perangai dan dasar beliau masih tidak berubah, tidak menunjukkan kemaafan itu lahir dari hatinya yang ikhlas.

Bagi DPPM, sekiranya benar Datuk Seri Najib meminta maaf secara ikhlas kepada rakyat Malaysia diatas segala kesilapan beliau dan partinya selama ini, beliau perlu jujur dalam melakukan perubahan di negara ini. Antaranya beliau perlu memulangkan semula hak rakyat yang pernah dirampas semasa zamannya dan sebelumnya, serta bertindak adil terhadap semua rakyat termasuk pemimpin Pakatan Rakyat.

DPPM menegaskan antara tindakan beliau adalah memohon maaf secara terbuka kepada semua mangsa ISA sejak dahulu sehingga sekarang. Ini kerana kebanyakan mereka yang ditahan ISA adalah aktivis serta pemimpin Pakatan Rakyat yang merengkok di dalam penjara ISA tanpa dibuktikan kesalahan mereka. Pemerintahan Datuk Seri Najib berdosa kepada mereka dan beliau perlu memohon maaf secara terbuka setiap mangsa yang terlibat.

Selain itu, Datuk Seri Najib perlu meminta maaf kepada PAS kerana pemimpin partinya pernah merampas hak royalti minyak di Terengganu sewaktu era pemerintahan PAS pada tahun 1999-2004 serta kerajaan Kelantan pada hari ini. Tindakan beliau menyekat hak kerajaan Kelantan mendapatkan royalti sukar dimaafkan melainkan beliau memulangkan kembali hak tersebut serta merta.

Beliau juga mesti meminta maaf kerana menekan pemimpin Pakatan Rakyat melalui media yang dikongkong beliau. Fitnah dan tohmahan yang begitu keras dan panas tanpa peluang pemimpin dan parti dalam Pakatan Rakyat mampu menjawabnya. Selain itu, isu fitnah liwat dan lucah yang berlaku dizaman beliau juga sukar dilupakan rakyat sehingga menyebabkan pemimpin Pakatan Rakyat dipenjara. Politik kotor ini semakin menjadi budaya yang diamalkan oleh segelintir ahli politik bagi membunuh karier politik seseorang.

Sejarah juga tidak melupakan bagaimana kekangan pada ceramah politik yang dibuat terhadap pemimpin pembangkang sejak dahulu sehingga kini. Ceramah politik yang diadakan oleh Pakatan Rakyat sukar mendapat permit serta sering diugut dan digempur oleh FRU serta polis. Di zaman beliau jugalah siri keganasan terhadap ceramah Pakatan Rakyat sering berlaku. Budaya samseng semakin menular seolah-olah dibiarkan sekumpulan pemuda samseng memukul sesiapa sahaja yang disukai.

Siri rampasan kerajaan negei Perak yang sah dipilih oleh rakyat melalui tindakan yang paling tidak bermoral dua tahun lalu sukar dilupakan oleh semua pihak. Datuk Seri Najib mesti meminta maaf secara terbuka kepada rakyat di negeri itu serta memulangkan kembali negeri tersebut kepada rakyat melalui pilihanraya khas negeri itu.

Soalnya, mampukah Datuk Seri Najib merendahkan diri kepada rakyat dengan megakui segala kesilapan tersebut dan memulangkan kembali hak rakyat yang dirampas? Jika tidak usah harap rakyat akan menerima permohonan maafnya, dan tunggulah hukuman dijatuhkan ke atasnya dalam PRU ke 13.

Riduan adalah Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Malaysia.

Tiada ulasan:

jambori amal kuala kangsar 2008