Iran
BRUSSELS - Swift, badan pengendali transaksi perbankan dunia, memutuskan untuk menghentikan hubungan kewangan dengan Iran mulai esok, sebahagian daripada tindakan menguatkuasakan sekatan yang diluluskan Kesatuan Eropah (EU) awal tahun ini.

Langkah itu akan menyisihkan Iran dengan menghalang ia daripada akses kepada aliran wang yang menggunakan saluran-saluran perbankan rasmi.

Laporan media asing menyebut langkah itu akan menjejaskan teruk industri minyak, selain mengakibatkan impak besar ke atas rakyat Iran yang berada di luar negara khususnya para pelajarnya.

Langkah itu menghalang alirang wang masuk dan keluar.

Perkembangan tu menyusul sekatan ekonomi yang dikenakan ke atas Iran oleh EU berhubung isu program nuklear.

Swift atau nama penuhnya Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication sangat penting bagi perdagangan minyak Iran dan aktiviti ekonomi yang lain.

Keputusan Majlis EU melarang syarikat-syarikat kewangan seperti Swift daripada terus menyediakan perkhidmatan maklumat kewangan yang khusus kepada bank-bank Iran yang tertakluk di bawah penguatkuasaan sekatan.

Keputusan Swift akan berkuat kuasa mulai 4 petang waktu London (12 tengah malam waktu Malaysia).

"(Tindakan) memutuskan hubungan dengan bank-bank adalah satu langkah luar biasa dan tidak pernah dilakukan oleh Swift.

"Ia adalah kesan langsung tindakan antarabangsa dan multilateral untuk meningkatkan sekatan kewangan ke atas Iran," kata satu kenyataan Swift.