Mohamed Merah
PARIS - Bapa kepada Mohamed Merah telah melantik seorang peguam kelahiran Algeria untuk menyaman pasukan polis khas Perancis ekoran kematian anaknya dalam satu kepungan ekoran kematian tujuh orang, minggu lalu.

Mohamed Merah, 23, dilaporkan membunuh tujuh orang termasuk tiga kanak-kanak di selatan Perancis sebelum dia ditembak mati selepas polis mengepungnya di sebuah apartmen minggu lalu.

Peguam Zahia Mokhtari dari Algeria memberitahu media Perancis bahawa  Mohamed Benalal Merah menganggap anaknya dibunuh.

Abang Mohamed Merah kini ditahan polis.

"(Mohamed Benalal) Merah datang ke pejabat kami di Algiers semalam (Selasa) untuk bertanya kami secara formal, untuk menyaman perkhidmatan keselamatan Perancis kerana tidak mengikut prosedur ketika hendak menahan Mohamed Merah dan menembak dia mati," kata Zahia dipetikAFP, sebagaimana dilaporkan oleh BBC.
Konvensyen yang ditandatangani antara Perancis dan Algeria membolehkan peguam mengendalikan kes di kedua-dua negara.
Mohamed mati ditembak di Toulouse pada 22 Mac lalu selepas dikepung selama 32 jam.
Serangan mangsa telah menyebabkan tiga askar terbunuh dalam dua kejadian berasingan, sebelum menembak mati tiga kanak-kanak dan seorang guru di sekolah Yahudi.
Mohamed, yang lahir di Perancis, dilaporkan ada memberitahu polis bahawa dia mahu membalas dendam ekoran nasib dialami kanak-kanak Palestin dan mahu menyerang tentera Perancis kerana campur tangan asing.