Letupan kembar ragut puluhan nyawa di Damsyik
DAMSYIK - Sekurang-kurangnya 27 orang terbunuh dan hampir 100 yang lain parah selepas sepasang bom meletup di Damsyik, kelmarin.
Kementerian Kesihatan Syria berkata, pihaknya percaya letupan itu dilakukan kumpulan pengganas dan dilaporkan bahan letupan dimasukkan ke dalam kereta sebelum menyasarkan ke bangunan pejabat jabatan kastam dan pejabat perisikan tentera udara.
Kebanyakan yang tercedera adalah orang awam, malah rakyat menerusi siri temu bual dalam siaran televisyen tempatan menyalahkan beberapa negara termasuk Amerika Syarikat (AS), negara-negara Teluk termasuk Arab Saudi dan Qatar atas dakwaan menghantar pengganas.
Serangan itu berlaku dua hari selepas ulang tahun pertama kebangkitan rakyat Syria menentang Presiden Bashar al-Assad.
Menurut saksi, kejadian berlaku seawal pukul 7.30 pagi (waktu tempatan) di jalan Baghdad menyebabkan tingkap dan pintu kediaman berdekatan pecah serta musnah.
Pembangkang dari Majlis Kebangsaan Syria berpengkalan di Paris, Bassma Kodmani mengesyaki kumpulan bersenjata cuba untuk menjatuhkan Assad menerusi serangan kasar itu yang disasarkan kepada institusi keselamatan di tengah bandar raya.
"Saya tidak terfikir mana-mana kuasa pembangkang atau Tentera Bebas Syria mempunyai kapasiti untuk melakukan serangan yang menyasarkan bangunan-bangunan itu kerana ianya adalah kubu-kubu kuat, Malah bangunan-bangunan itu dikawal ketat dan tiada sesiapa mampu menembusinya tanpa sokongan kuat serta tahu tentang alat keselamatan di situ," katanya.