Pahlawan serangga ditemui di Indonesia
MAKASSAR - Saintis menemukan sejenis spesies serangga bersaiz 6.4 sentimeter (cm) dan memiliki rahang lebih panjang berbanding kaki di kepulauan Sulawesi, Indonesia.


Profesor kaji serangga Universiti California, Lynn Kimsey memberitahu, para saintis sendiri bingung bagaimana penyengat itu mampu berjalan dengan membawa rahang yang begitu besar berbanding kakinya.

Kimsey berkata, pahlawan penyengat yang ditemui di pergunungan Mekongga, tenggara Sulawesi, memiliki saiz dan tahap keganasan seperti penyengat-penyengat Komodo Dragon yang lain.

“Serangga ini akan dinamakan sebagai Garuda yang melambangkan simbol kepada Indonesia dan pertama kali dijumpai. Saya tidak pernah melihat mana-mana spesies Dalara yang pelik. Malah, saintis pun tidak dapat menafsir keadaan sebenar biologi penyengat ini,” katanya.

Kimsey mengandaikan rahang pada serangga itu berfungsi sebagai perisai dan pembiakan. Bagi spesies lain, serangga jantan akan berada di pintu masuk sarang untuk menghalang parasit memusnahkan sarang mereka, sebelum mengawan bersama pasangan mereka.